V letecké dopravě ve Spojených státech byly za čtyři roky zaznamenány stovky případů, kdy se letadla dostala vzájemně do kritické blízkosti hrozící kolizí. Stroje také byly mnohokrát nuceny prudce klesnout nebo stoupnout o desítky metrů či přistávat za neujasněných poměrů na letištní ploše. Vyplývá to z bezprecedentní rozsáhlé studie o bezpečnosti letecké dopravy, jejíž část v pondělí zveřejnil americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA).

Údaje v průzkumu z let 2001-2004 vycházejí z odpovědí 25.000 pilotů komerčních letů a více než 4000 soukromých letců na telefonické dotazy ohledně jejich nepříjemných zážitků ze vzduchu.

Z neúplné zprávy, která podle tiskové agentury AP může vést k určitému zkreslení výsledků, vyplývá, že patrně v nejméně 1266 případech se letadla dostala do vzdálenosti menší než 152 metrů. To už je v letecké dopravě obecně označováno za těsné minutí. V nejméně 1312 případech museli piloti v kritické situaci strhnout letadlo o více než 90 metrů nahoru či dolů. Hlášeno je také 166 incidentů, kdy piloti přistávali na letišti, aniž je řídící věž dostatečně informovala o situaci na přistávací ploše. V 513 případech měli letci tvrdé přistání a v 4267 případech zkomplikoval let náraz ptáka do letounu.

Protože NASA nedodal podrobnosti o získaných údajích, není jasné, zda například více pilotů se nezmiňovalo o stejném případu. Leteckým expertům citovaným AP se totiž zdá uvedený počet kritických situací přehnaný, protože například údaje amerického Federálního úřadu pro letectví (FAA) hovoří o podstatně nižším počtu rizikových případů. FAA loni v říjnu navíc informoval, že počet leteckých nehod klesl ve Spojených státech za posledních deset let o dvě třetiny.