Americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) objevil první planetu v "obyvatelné zóně", v níž na jejím povrchu může existovat voda v tekutém skupenství. Planetu objevil vesmírný dalekohled Kepler spolu s 1000 novými planetárními kandidáty. Jmenuje se Kepler-22b a obíhá kolem hvězdy podobné Slunci, oznámili v pondělí astronomové z NASA.

"Jde o významný milník na cestě k nalezení dvojčete Země," řekl vědec Douglas Hudgins z americké vesmírné agentury. "Výsledky dalekohledu Kepler nadále ukazují důležitost vědeckých misí NASA, jež se snaží zodpovědět některé z největších otázek ohledně našeho místa ve vesmíru," dodal.

Kepler objevuje planety a kandidáty na planety měřením změn jasnosti hvězd, kolem kterým se planety pohybují. Na ověření, zda jde o planety, jsou přitom potřeba nejméně tři "průchody" kolem hvězdy. Výsledky se pak ověřují pomocí pozemských dalekohledů a Spitzerova vesmírného teleskopu.

"V případě této planety se na nás usmálo štěstí," uvedl William Borucki z Amesova výzkumného střediska NASA, v němž vedl tým, který planetu objevil. "První průchod (Keplera-22b) jsme zachytili jen tři dny po uvedení sondy Kepler do provozu. Určují poslední průchod jsme zaznamenali loni touto dobou," dodal.

Povrch planety zůstává neznámý

NASA poprvé o planetě informovala letos v únoru spolu s dalšími planetárními kandidáty v obyvatelných zónách. Kepler-22b je prvním z těchto těles, jež se podařilo potvrdit jako planetu.

Nachází se 600 světelných let od Země, uvedla NASA. Krouží kolem planety připomínající Slunce, byť je o něco menší a chladnější. Jeden oběh trvá 290 dní. Vědci zatím nevědí, jaký má planeta povrch.

Kepler je první sondou vyslanou americkým Národním úřadem pro letectví a vesmír (NASA), která dokáže najít planety o velikosti Země obíhající okolo hvězd, jako je Slunce.

Dalekohled obíhá okolo Slunce a sleduje oblast poblíž souhvězdí Labutě a Lyra. Po obyvatelných planetách přitom pátrá v okolí asi 156 tisíc hvězd. Dosud objevil přes 2 tisíce těles, která by mohla být planetami.