Bývalá šéfka americké diplomacie a demokratická kandidátka na amerického prezidenta Hillary Clintonová v úterý vyzvala všechny americké firmy, aby zastavily prodej zboží, na němž je kontroverzní vlajka Konfederace, symbolizující otrokářské jižanské státy z dob občanské války v letech 1861-1865. Vlajka je podle ní symbolem někdejšího rasismu v zemi a nemá místo v současných USA. Opatření proti propagaci prodeje sporné vlajky v úterý ohlásil i nejpoužívanější internetový vyhledávač na světě Google.

Největší světový maloobchodní řetězec Wal-Mart a některé další podniky už v minulých dnech oznámily, že odstraní ze svých kamenných i internetových obchodů veškeré zboží, na němž je vlajka Konfederace. Podle agentury Reuters se jedná o reakci na spojování tohoto symbolu s nedávným rasově motivovaným masakrem v černošském kostele v Charlestonu v americkém státě Jižní Karolína.

Sporný prapor americkou veřejnost i politiky rozděluje: zatímco mnozí jej považují za symbol rasové diskriminace, jiní jej označují za součást neodmyslitelného historického dědictví. Po charlestonském krveprolití však začal výrazně převládat názor, že tento symbol by měl být z veřejných míst odstraněn.

Internetová společnost Google zablokovala internetovou reklamu na zboží s vyobrazenou konfederační vlajkou. Firma dospěla k závěru, že tyto reklamy jsou v rozporu s jejími pravidly o komerčních sděleních, která propagují obsah, jenž by mohl být "obecně vnímán" jako vyjádření nenávisti ke skupině lidí. Zákaz se týká služby Google Nákupy, kde se zobrazují reklamy s informacemi o produktech. V obecných výsledcích vyhledávání přes Google se odkazy na konfederační vlajku dál zobrazují.

Prodejci Amazon, eBay a Sears Holdings Corporation již oznámili, že odstraní zboží s konfederační vlajkou ze svých webů, napsala agentura AP.