Trosky nalezené v moři nedaleko indonéského ostrova Jáva patří letounu společnosti Indonesia AirAsia, který zmizel v neděli krátce po odletu z Indonésie do Singapuru. S odvoláním na ředitele indonéského úřadu pro civilní letectví Djokoa Murjatmodjoa to uvedla agentura AFP.

Loď indonéské armády, která na místo dorazila, už prý z vody vytáhla přinejmenším 40 těl a jejich počet roste.

Trosky letadla záchranné týmy objevily v Jávském moři asi 160 kilometrů jižně od města Pangkalan Bun, které leží na jihozápadě ostrova Borneo. Také šéf záchranářů Bambang Sulistyo potvrdil, že se na 95 procent jedná právě o pohřešované letadlo, na jehož palubě cestovalo 162 lidí. Na místo už vyrazily záchranné lodě. Informoval o tom server BBC.

Záběry několika těl plovoucích na hladině odvysílala jedna z místních televizních stanic. Z místnosti na letišti v Surabaje, kde od neděle čekali příbuzní některých cestujících, se podle BBC v tu chvíli začal ozývat křik a pláč. "Mé srdce je plné smutku za všechny rodiny cestujících letu QZ8501," uvedl na Twitteru šéf AirAsia Tony Fernandes.

Do hledání se zapojily nejen asijské země z regionu, ale také Francie, Austrálie či USA. Pátrání se zpočátku soustředilo na mořskou hladinu podél plánované trasy letu nad Jávským mořem, v pondělí se ale záchranáři zaměřili právě i na oblast blíže indonéské části ostrova Borneo.

Objevili plující objekty na hladině, jeden z nich je podle odvysílaných záběrů místní televize Metro TV oranžový, další pak mají bílou barvu. Údajně se může jednat o dveře letadla a bezpečnostní skluzavku.

Do pátrání se podle médií zapojilo nejméně 30 lodí, 15 letounů a zhruba desítka helikoptér. V pondělí se měl k záchranné skupině přidat americký torpédoborec.

Kontrolní věž v Jakartě s letadlem ztratila kontakt v neděli v 00:18 SEČ, tedy 43 minut po startu. Pilot se prý naposledy přihlásil v 00:12 SEČ. Letěl ve výšce 9,8 kilometru a žádal o povolení vystoupit do výšky 11,6 kilometru. Podle letového dispečinku AirNav Indonesia pilot žádost nezdůvodnil, údajně to podle některých informací bylo kvůli bouři. Letová kontrola stroji povolila vystoupat jen zhruba do výšky 10,4 kilometru, neboť na původně žádané letové hladině byl jiný stroj aerolinek AirAsia.

V 00:16 SEČ, kdy ještě letadlo bylo na radaru identifikované přes automatický signál, již kontrola nedostala žádnou odpověď. Stroj byl oficiálně prohlášen za nezvěstný v 01:55 SEČ.