Vztlaková klapka vytažená ve středu z moře na pobřeží ostrova Réunion podle předběžných zjištění malajsijských vyšetřovatelů patří stroji, který loni 8. března i s 239 lidmi na palubě zmizel během letu nad Indickým oceánem.

"Předběžné informace naznačují, že úlomky velice pravděpodobně pocházejí z Boeingu 777, ale musíme ověřit, zda šlo o let MH370," konstatoval premiér. Podle CNN výrobní čísla nalezených součástek opravdu sedí na typ letadla Boeing 777.

Malajsie již vyslala na místo nálezu na ostrově Réunion tým expertů. Razak upřesnil, že druhý malajsijský tým odcestoval do Toulouse na jihu Francie, kam úřady převezly objevené úlomky ke zkoumání, zda patřily pohřešovanému stroji.

"Jakmile budeme mít více informací či potvrzení, tak je zveřejníme," uvedl premiér a zapřisáhl se pozůstalým, že nevzdá snahu o objasnění osudu ztraceného letadla.

Náměstek malajsijského ministra dopravy Aziz Kaprawi dříve odhadl, že "potrvá nejméně dva dny, než se ověří, zda úlomek byl z letu MH370".

Video: Oceán vyplavil část letadla

Experti: Oceán vyplavil vztlakovou klapku zmizelého boeingu

Pokud se stoprocentně potvrdí, že vztlaková klapka pochází ze záhadně zmizelého stroje, bude to po téměř roce a půl první nález, první stopa související s letem MH370.

Letoun zmizel na lince z Kuala Lumpuru do Pekingu, podle informací získaných prostřednictvím satelitu ale letěl několik hodin opačným směrem na jih do Indického oceánu.

Pátrací týmy zatím neúspěšně hledaly cokoliv, co připomíná trosky boeingu, na ploše šedesáti tisíc čtverečních kilometrů západně od australského pobřeží.

Tedy více než čtyři až pěti tisíc kilometrů od Réunionu.

"Experti poznají, o jaký typ letadla jde, a mohou identifikovat vyrobený díl. Existuje velice přesný systém sledování součástek. Každá součástka má své číslo, které odpovídá danému kusu. Každý kus je identifikovatelný. Z publikovaných fotografií vyplývá, že tvarově to skutečně sedí na Boeing 777, ale samozřejmě to musí odborníci detailně prozkoumat, aby to mohlo být potvrzeno," řekl Aktuálně.cz letecký publicista Martin Velek.

Nechce spekulovat o tom, odkud mohl kus letadla na mořské hladině plavat, to podle něj v současném stadiu vyšetřování není možné říci.

"Podle výrobních čísel se dá z každé součástky vyčíst, na které letadlo byla umístěna. Pokud najdou číslo, mohou potvrdit či vyloučit, zda pochází z letu MH370,“ říká Vítězslav Hezký z Úřadu pro civilní letectví v Praze.

Australský vicepremiér Warren Truss varoval, že nález nemusí nutně dát mnoho indicií o tom, kde se nachází zbytek letadla.

Ostrov Réunion je součástí Francie a leží východně od Madagaskaru.

Kolem letounu se stále rojí mnoho divokých teorií. Například o tom, že stroj přistál tajně v Kazachstánu nebo na ostrově Diego García v Indickém oceánu, kde mají USA vojenskou základnu.

Podezřelým ze zmizení malajsijského boeingu je třiapadesátiletý kapitán Zaharie Ahmad Šáh. Po osudovém letu neměl smluvené žádné schůzky a akce. Na jeho domácím letovém simulátoru se našly naprogramované lety daleko do jižní oblasti Indického oceánu.

Spekulace o tom, že kurz změnil kapitán, ale rázně odmítla v nedávném dokumentu australské televize jeho rodina.

Analytici se shodují v tom, že letounu se zmocnil někdo, kdo ho uměl velmi dobře ovládat.

Sarah Bajcová, partnerka pasažéra malajsijského boeingu Philipa Wooda, řekla televizi CNN, že ze zpráv z Réunionu má srdce v krku. "Pokud je to pravda, ztratím poslední naději a budu se muset smířit s realitou. Ale nevzdáme se naděje, dokud nebudeme mít tělo," uvedla v rozhovoru.

Experti: Oceán vyplavil vztlakovou klapku zmizelého boeingu