Nejdelší stávka německých strojvůdců v historii byla ukončena v sobotu brzy ráno. Akce celkem šesti tisícovek strojvůdců sdružených v odborářském svazu Gewerkschaft Deutscher Lokomotivführer (GDL) však dohodu s vedením společnosti Deutsche Bahn (DB) nepřinesla. GDL požaduje kolektivní smlouvu a zvýšení platů o 31 procent, společnost to i nadále odmítá.stavka-zeleznicari-nemecko-192.jpg

V pátek nejezdila většina regionálních a dálkových spojů osobní přepravy, ve východní části země se stávka týkala až 85 procenta všech vlakových linek. Kritická situace vládla v nákladní přepravě, kde fungovaly jen základní zásobovací spoje.

Železniční doprava byla v plném rozsahu obnovena podle plánu, tudíž v sobotu ve 02:00.

Vláda vyzvala k jednání

Šéf GDL Manfred Schell mluví od čtvrtka o další, tentokrát neomezené stávce. Podle expertů na to má dobré možnosti. "Stávková pokladna" podle listu Frankufurter Allgemeine Zeitung obnáší 15 milionů eur, což by při stávce 3000 strojvůdců denně mohlo stačit až do února. "Vůle odborářů pokračovat ve stávce je značná, mnozí volají po neomezené stávce," řekla mluvčí GDL Gerda Seibertová.

Spolková vláda se v konfliktu na železnici držela zpočátku stranou. V pátek ale vyzvala obě strany k jednání. "Respektujeme stávkovou svobodu, přesto apelujeme na GDL i vedení společnosti, aby obnovili rozhovory. Tento tanec mezi vejci musí skončit," řekl ministr dopravy Wolfgang Tiefensee.

Schell připustil, že by teoreticky akceptoval navýšení mezd bez související kolektivní smlouvy. "Takové podmínky bych přijal, ale bavíme se hypoteticky, neboť nic takového nám nikdo nenabídl," řekl odborový předák na televizní stanici N24.

Za minimální požadavek k jednání označil navýšení platů o deset procent. Schellův zástupce Claus Weselsky hovořil o minimálním zvýšení platů o 4,5 procenta, ale při uzavření kolektivní smlouvy.

Veřejnost zatím na straně odborů

Ekonomové mezitím varovali před vlivem stávky na konjunkturu v Německu. "Všechno momentálně skřípe. Jsme závislí na vlakové dopravě a stávka se může na konjunktuře výrazně projevit," řekl expert obchodní komory DIHK Volker Treier. Podle Michaela Heiseho z Allianz začne být stávka z pohledu HDP relevantní při delším trvání než dva týdny.

Navzdory narůstajícím potížím pro cestující je zatím veřejnost na straně odborů. V aktuálním průzkumu institutu Allensbach vyjádřilo pochopení pro stávku 54 procent respondentů, nespokojenost ale stoupá s každým dalším dnem stávky.