papez_192.jpgVatikán přijal nová, přísnější kritéria pro prohlašování svatých a blahoslavených římskokatolické církve. Od biskupů, kteří ve svých diecézích odpovídají za přípravu podkladů pro takový proces, nyní Řím požaduje více přísnosti, věcnosti a opatrnosti, zejména při prověřování možných zázraků, jimiž musí být každá žádost o blahořečení nebo svatořečení podložena. Vyplývá to z nového dokumentu Svatého stolce, který byl dnes zveřejněn v Římě.

Dokument Sanktorum Mater o 86 stránkách schválil papež Benedikt XVI. a podepsal jej prefekt kongregace pro blahořečení a svatořečení kardinál José Saraiva Martins. Výnos údajně nemá závazný charakter, spíše slouží jako "návod k použití", jak v příštích řízeních lépe aplikovat stávající normy. Především pravidlo, že proces svatořečení smí být zahájen nejdříve pět let po smrti dotyčné osoby, musí být napříště dodržováno.

To je chápáno jako formální návrat k praxi platné ještě před dvaceti lety. Pravidlo o minimálně pětiletém odstupu totiž v některých případech nerespektoval předchozí papež Jan Pavel II. Například u Matky Terezy byl proces svatořečení zahájen již tři roky po její smrti v roce 1997.

Avšak i v dalších případech se "některé aspekty prověřování zázraků ukázaly jako problematické", cituje agentura Ansa kardinála Martinse. Kardinál v nedávném rozhovoru naznačil, že svatořečení některých bylo někdy urychlováno v zemích, které měl Jan Pavel II. navštívit. Od nynějška budou preferovány spíš země, které ještě nemají "své" svaté.

V zájmu oživení víry

Ještě jako kardinál vydal Josef Ratzinger krátce před svým nynějším pontifikátem v roce 2005 nové normy pro blahořečení a svatořečení. Podle nich bude svatořečení nadále vyhlašovat papež v Římě jako svátek celé církve, blahořečení naproti tomu může probíhat "v diecézích nebo na jiném vhodném místě". Uskutečňovat je bude papežův zmocněnec, obvykle prefekt kongregace pro blahořečení a svatořečení, v rámci eucharistické bohoslužby, pokud zvláštní důvody nebudou vyžadovat jiný způsob.

Komentátoři již dříve upozorňovali, že Jan Pavel II. za svého pontifikátu v zájmu oživení víry ve všech částech světa svatořečil snad více osob, než tak učinila katolická církev za celou svou dosavadní existenci. To ale podle některých názorů mělo jako druhotný efekt určitou "inflaci" svatých.