vlocka-plakat192.jpgVíce než čtyři sta novinářů a pět desítek pozvaných hostů v úterý přihlížely, jak norimberská zoo poprvé vypustila do venkovního výběhu čtyřměsíční lední medvědici Vločku. Událost, na první pohled atraktivní leda pro regionální tisk, plní titulky zpravodajství po celé zemi. Důvodů je hned několik.

Rok poté, co davové šílenství kolem berlínského mláděte Knuta vyneslo tamní zoo téměř pět milionů eur a celosvětovou reklamu, všichni vědí, jak obrovský kapitál Vločka (německy Flocke) znamená.

Od středy bude medvídě k vidění i pro řadové návštěvníky zoologické zahrady a marketingové oddělení se na to dobře připravilo. Už nyní lze zakoupit dvaatřicetistránkovou biografii, mapující první měsíce Vločkina života nebo tři různé figurky včetně plyšového provedení. Zahrada vytyčila speciální zkratku k výběhu ledních medvědů a vybudovala tribunu ke stání. Denně počítá s 25 000 novými návštěvníky.

Šanci vycítilo také samotné město Norimberk, které vydalo v rámci kampaně na podporu cestovního ruchu stovky plakátů medvíděte s nápisem "Knut byl včera".

Ochránci delfínů zasahují

Zoologická zahrada a město ale nejsou jediné organizace, které si od Vločky slibují publicitu. V plné permanenci jsou i organizace na ochranu zvířat. Úterní oficiální představení Vločky provázelo hned několik protestních akcí, dva členové organizace PETA dokonce vnikli do výběhu medvíděte. "Zastavte trápení zvířat," volali muž a žena, než byli vyvedeni.

Aktivisti organizace "Lidé za práva zvířat" zase pochodovali před vchodem zoo v kostýmech ledních medvědů. "Je vysoce nezodpovědné, že je Vločka tak nechutně marketingově zneužita," řekla předsedkyně Simone Albertiová s tím, že držení ledních medvědů v zoologických zahradách není přijatelné a mělo by být zastaveno.

Fórum na ochranu velryb a delfínů (WDSF) dokonce prostřednictvím prominentního právníka Rolfa Bossiho podalo na norimberskou zoo trestní oznámení. "Musí být zaručeno nejen přežití zvířete v zajetí, ale i jeho odchov v přírodních podmínkách. Jinak není naplněno vzdělávací poslání zoo," tvrdí Bossi.

Miliony a licence

V sázce jsou značné peníze. Berlínská zoo v únoru zveřejnila, že medvídě Knut jí loni vydělalo 4,1 milionu eur čistého zisku a přivedlo do zahrady desetitisíce nových návštěvníků z celého světa. Dalších 750 000 eur zisku vykázala akciová společnost prostřednictvím prodeje propagačních předmětů, celkem devětadvacet firem získalo 44 licencí na využití značky Knut.

Berlínská zkušenost potvrzuje, že marketing kolem medvíďat je také soubojem s časem.

"Knut už vyrostl, mláděcí bonus je spotřebován. A v Norimberku se narodila Vločka," řekl magazínu Spiegel ředitel zoo v metropoli Bernhard Blaszkiewitz. Berlín stále vede spor s majitelem Knuta, zoo v Neumünsteru, požadujícím podíl na astronomických ziscích.