obama_vlajky_usa__192x128_.jpgDemokratický kandidát na amerického prezidenta Barack Obama získal v červnu na svou kampaň 52 milionů dolarů. Výrazně tak předčil svého republikánského rivala Johna McCaina, který si za stejné období připsal 22 milionů dolarů.

 

Manažer Obamovy kampaně David Plouffe v emailech zaslaných senátorovým stoupencům sdělil, že kampaň získala další prostředky; průměrně 68 dolarů od každého dárce. Obamova kampaň tak podle něj má nyní v bance 72 milionů dolarů. Spolu s fondy Demokratické strany má Obama podle agentury Reuters na bankovních účtech k dispozici 92 milionů dolarů.

 

Čtěte více o prezidentských kandidátech v USA

 

"Ještě úchvatnější než toto číslo je způsob, jak jste toho dosáhli," píše Plouffe. "Stovky tisíc obyčejných lidí přispěly na vybudování naší kampaně pro změnu. Mnoho z nich poslalo peníze zcela poprvé a dali jen to, co si mohli dovolit - průměrně 68 dolarů," uvádí v emailu.

 

McCain přesto v červnu dosáhl finančně nejlepšího výsledku

 

mccain_klip__192x128_.jpgČerven byl druhým finančně nejúspěšnějším měsícem volební kampaně černošského senátora z Illinois těsně za únorem, kdy vybral 55 milionů dolarů. Více než dvojnásobně si tak polepšil oproti květnu, kdy získal 21,9 milionu.

 

Pro McCaina naopak představuje červnových 22 milionů jeho dosud nejlepší výsledek, což jeho kampaň posílilo v optimismu, že bude schopná finančně soupeřit s doposud úspěšnější Obamovou. Republikánská strana měla na konci června na účtech 68 milionů dolarů připravených na podporu svého kandidáta pro listopadové prezidentské volby.

 

Obama spoléhá na soukromé sponzory

Obama, který má šanci být prvním černošským šéfem Bílého domu v amerických dějinách, se v červnu vzdal financování své volební kampaně z veřejných fondů. Rezignoval tak na 84 milionů dolarů, může však neomezeně získávat peníze od soukromých sponzorů. V této oblasti je zatím velmi úspěšný, neboť se mu podařilo prostřednictvím internetu oslovit velké množství drobných přispěvatelů.

 

Jeho protikandidát McCain naopak naznačil, že veřejné prostředky na kampaň využije. V takovém případě nebude mít právo přijímat peníze od sponzorů. Toto omezení přijal americký Kongres po aféře Watergate v 70. letech minulého století.