Tanker na ilustračním snímkuSomálští piráti požadují výkupné 9,2 milionu dolarů (zhruba 154 milionů korun) za čtyři unesené lodě. Dvě z nich jsou tankery z Malajsie, jež byly uneseny minulý měsíc, třetí patří japonské společnosti a do rukou únosců padla v červenci. Piráti podle agentury Reuters požadují také výkupné za nigerijskou loď, kterou unesli před několika týdny.

Ozbrojení piráti unesli letos v Adenském zálivu u somálských břehů nejméně 30 lodí. Podle Mezinárodního úřadu pro námořní dopravu (IMB) jsou vody u Somálska nejnebezpečnější na světě. Zároveň je však tato oblast jednou z nejfrekventovanějších lodních obchodních tras světa.

Andrew Mwangura z východoafrické organizace pro námořní pomoc tvrdí, že piráti drží lodě u vesnice Eyl, kde mají podporu místních obyvatel.

"Je to odlehlá oblast a piráti se tam cítí bezpečně. Vědí, že je tam nikdo nemůže ohrozit," podotýká.

Čtěte více

Uniformy a rychlé čluny

Podle somálských úřadů zde piráti pravděpodobně drží šest lodí, za které požadují výkupné. Zároveň také zadržují celkem asi 130 členů různých posádek jako rukojmí.

Malajsijská společnost MISC, které patří dva unesené tankery, zakázala svým lodím vstupovat do Adenského zálivu. Podle zástupců společnosti se vede vyjednávání o propuštění všech rukojmích.

Rada bezpečnosti OSN v červnu schválila rezoluci, která povoluje některým zemím zasahovat proti pirátům v somálských vodách. Případy pirátství však přesto pokračují, mimo jiné proto, že jejich pachatelé jsou dobře vyzbrojení a vycvičení bojovníci, nezřídka napojení na místní silné klany.

Často používají vojenské uniformy a také rychlé čluny vybavené satelitními telefony a navigačním systémem GPS.