Rekordní smog v PekinguDrastické omezení počtu automobilů v ulicích čínského hlavního města podstatně zmírnilo chronicky znečištěné ovzduší nad Pekingem a mezi samotnými obyvateli vyvolalo po počátečních rozpacích nečekaně příznivé reakce, napsal zpravodajský server BBC News.

V rámci snahy o čistý vzduch nad Pekingem nesměly do ulic města střídavě automobily se sudou, respektive lichou poznávací značkou. Tento krok mohl zůstat jen pozlátkem nalepeným na fasádu vystavenou během olympiády očím světa, ale samotní Pekiňané už během konání her zaplavili internetová fóra a oddělení dopisů čtenářů místních médií návrhy, aby omezení dopravy zůstalo v platnosti i po skončení olympiády a paralympiády.

Pekingský smog během olympiády

Proto se nyní úřady rozhodly zavést mírnější podobu omezení dopravy, která se bude zkoušet do dubna příštího roku. Pokud se osvědčí, bude zavedena natrvalo. Počínaje dneškem půjde příkladem vláda, která denně stáhne z ulic 30 procent svých vozů. Později během října budou mít automobily se sudou nebo lichou poznávací značkou jeden den v týdnu zakázáno vyjet z garáže. A zaměstnavatelé by měli všude, kde je to možné, uzpůsobit pracovní dobu tak, aby se zmírnily dopravní špičky.

Během jediné generace se čínská města změnila z prostředí prakticky bez aut na ulice dusící se motorovými vozidly. A především ve velkých čínských městech už se začínají objevovat známky toho, že lidé začínají být vůči autům skeptičtí, tak jako se to stalo v západních zemích v 70. letech minulého století. Analytici soudí, že během několika následujících let by Pekiňané mohli kruh uzavřít a znovu objevit bicykly - které byly prakticky jediným soukromým dopravním prostředkem jejich rodičů.