KLDR a Jižní Korea od pondělí obnovily pravidelnou dopravu přes přísně střeženou společnou hranici do společné průmyslové zóny v Kesongu. Hranice bude nyní otevřena třiadvacetkrát za den pro dopravu mířící do zóny a z ní, zatímco dosud to bylo jen šestkrát denně.

Podle Soulu navíc už nadále nebude omezen počet aut a lidí, jež mohou hranici překročit. Podle pozorovatelů je to další znamení zlepšování vztahů mezi oběma státy, které jsou od 50. let minulého století ve válečném stavu.

V Kesongu stojí 110 jihokorejských továren, které zaměstnávají zhruba 40.000 Severokorejců. Projekt této průmyslové enklávy je nejviditelnějším symbolem mezikorejské spolupráce, která se rozvíjela během dvou liberálních jihokorejských prezidentů po historicky prvním korejském summitu v roce 2000.

Usmiřovací proces a většina společných projektů se zastavily poté, co začátkem loňského roku nastoupil do úřadu konzervativní jihokorejský prezident I Mjong-bak. Komunistická Severní Korea pak od loňského prosince výrazně omezila dopravu přes společnou hranici, což nejvíce postihlo právě zónu v Kesongu.

Ve vztazích mezi oběma korejskými státy nastalo v posledních týdnech výrazné oteplení. V Soulu se před dvěma týdny po téměř dvou letech konaly rozhovory zástupců obou zemí, které se v pátek dohodly na obnovení schůzek rodin rozdělených válkou z 50. let minulého století. V sobotu Pchjongjang propustil jihokorejskou rybářskou loď s posádkou, kterou měsíc zadržoval kvůli nezákonnému vplutí do severokorejských vod.