Německo zavádí kvůli životnímu prostředí na svém území nové ekologické zóny s ochranou proti zdravotně závadnému polétavému prachu z automobilů, Maďaři zdražili dálniční známky a Srbové museli zpomalit. V některých evropských zemích začala s Novým rokem platit také nová pravidla na silnicích.

Zelené Německo 

Řidiči v Německu, kteří do zón chtějí vjet, musí mít na předním skle příslušnou nálepku, která svou barvou informuje o tom, zda množství výfukových emisí u daného vozu nepřekračuje určitý limit.

Od ledna je známka nutná v Bonnu, Freiburgu, Heidelbergu, Pfinztalu, Osnabrücku a Münsteru, 1. července také ve Stuttgartu. Podobná omezení už delší dobu platí skoro ve 40 německých  městech, například v Berlíně, Hannoveru a Kolíně nad Rýnem.

Známka by měla stát kolem 10 eur (přes 260 korun) a lze ji dostat například na českých nebo německých (TÜV, Dekra) stanicích technické kontroly.

V klidu mohou zůstat řidiči se zelenou ekologickou nálepkou (Umweltplakette), na kterou má nárok většina motoristů. Automobily vybavené touto plaketou mají povolený vjezd do všech ekologických zón. Berlín a Hannover od letoška jiná auta nevpouští.

Na centrum si nechte zajít chuť

O něco hůř na tom budou ti, kteří míří do Německa bez ekologické známky i ti, co na stanici technické kontroly dostali jen nálepku žluté nebo červené barvy. Majitelé červeně označených automobilů po Hannoveru nově nesmí do městských center Brém, Frankfurtu nad Mohanem a bavorského Neu-Ulmu a od letošního října ani do Mnichova.

Oblasti jsou vyznačeny speciálními značkami zákazu vjezdu s nápisem "Umwelt ZONE" a dodatkovými tabulkami s vyobrazením povolených plaket. Za porušení zákazu hrozí řidičům, a to i těm zahraničním, pokuta ve výši 40 eur (přes 1000 korun).

Nová nařízení čekají na řidiče také na Slovensku, kde je nutné z čelního skla odstranit všechny staré dálniční známky. Navigace GPS nesmí být umístěna uprostřed palubní desky.

Vozy nad 3,5 tuny musí na dálnicích a rychlostních silnicích platit mýto, kvůli němuž si musí řidiči pořídit čtečku. K dostání je třeba na benzínových pumpách v okolí hranic.

Maďarsko se chystá od února zdražit dálniční známky, a to o 15 až 17 procent. "Kdo si roční známku pořídí ještě v lednu, bude v každém případě jezdit levněji," uvedl ÖAMTC.

V Srbsku jako v Česku

Srbsko si pravidla silničního provozu upravilo už v prosinci. S rozsvícenými světly se podobně jako v českých podmínkách nyní musí jezdit i přes den. Kromě lékárničky, náhradního kola a žárovek musí mít řidič ve voze i výstražný trojúhelník a bezpečnostní vestu. Vozit s sebou musí také evropský formulář o hlášení dopravních nehod.

Maximální rychlost v obci se snížila ze 60 na 50 kilometrů v hodině. V okolí škol se smí jezdit nejvýše "třicítkou". Telefonování za jízdy je dovoleno jen s hands free sadou. Při silniční kontrole musí řidič i spolujezdci zůstat v autě. Při porušení hrozí pokuta asi 53 eur.

V Srbsku se snížila také hranice alkoholu v krvi, s níž smí lidé za volant. Místo dřívějších 0,5 promile je to 0,3 promile. Začátečníci v řízení se nesmí napít alkoholu vůbec.

Zpřísnily se i tresty za porušení nařízení. Hrozí za ně i patnáctidenní vězení. Řidiči, kteří způsobí velký hluk a neslyší kvůli němu okolní provoz - a to třeba kvůli hlasité hudbě v autě, musí počítat s pokutou asi 32 eur.

Novinky na zahraničních silnicích

- ekologické známky pro vjezd do německých měst

- na Slovensku jen s aktuální dálniční známkou

- Maďaři si od února připlatí za dálniční známku

- Srbsko zavedlo celoroční svícení i ve dne a snížilo hranici alkoholu za volantem