reklama
přihlášení odhlášení online inzerce mobilní verze | obsahový servis | online archivy | předplatné titulů economia | benefitklub         rss | mms | sms
Nejste-li dosud registrován, pokračujte zde
Uživatelské jméno:
Heslo:
blogy video animace obrazem program počasí
Úvodní stránka iHNed.cz Hospodářské noviny Respekt Ekonom Marketing&Media Obchodní věstník Investice FinWeb KarieraWeb Reality Odborné měsíčníky
Domácí Zahraniční Ekonomika Finance Digi a věda Kultura Sport Komentáře Rozhovory Cestování Auto Jídlo Ankety
Slovenské volby Evropa Evropská unie Amerika Válka v Afghánistánu Střední východ Asie/Pacifik Afrika Ropná skvrna
Přejít do diskuse
(2 příspěvků)
Zahranicni.iHNed.cz  20. 1. 2010  10:13  (aktualizováno: 20. 1. 2010  12:56)

Obama je rok v úřadu, změna nebo zklamání? Čtenáři chatovali s reportérem

Na dotazy čtenářů odpovídal Daniel Anýž, zpravodaj HN z Washingtonu.
reklama
Tagy
Byla to chvíle černochů, bílých dělníků, vysokoškoláků i matek s dětmi. Obama v listopadových volbách 2008 vyhrál u všech skupin obyvatel s výjimkou důchodců.

„Když se při inauguraci přesně před rokem sešly na mrazivé pláni uprostřed Washingtonu dva miliony lidí, vzdal jsem se novinářského místa pod tribunou mezi diplomaty a politiky, abych mohl být uprostřed té elektrizující atmosféry. Bál jsem se, že českým čtenářům nedokážu věrně popsat, co jsem viděl a cítil kolem sebe. Slzy radosti a víru, že Obamova slova nejsou jen slovy,“ popisuje euforii po volbách Daniel Anýž, zpravodaj HN ve Washingtonu.

První zaškobrtnutí nového prezidenta na sebe však nenechalo dlouho čekat. „Přišlo mi politicky neprozřetelné, jak marnotratně hazarduje s politickým kapitálem, když tolik úkolů má ještě před sebou. Včetně toho největšího - reformy zdravotnictví, na níž stavěl celé své prezidentství,“ myslí si Daniel Anýž.

  Online rozhovor
Již není možné vkládat otázky

BU
20.1. 11:38
Dobrý den. Myslíte si, že má Obama stále ještě šanci prosadit zdravotnickou reformu? A co z jeho původních plánů vůbec zbylo?
Daniel Anyz
20.1. 12:07
Dobrý den, myslím, že ji neprosadí, tak jak chtěl, tedy zhruba do konce ledna. A jestli není zcela mrtva, to se ukáže, až demokraté v Kongresu proberou s Bílým domem další strategii. Co se týče obsahu, současný návrh byl sice mnohem méně ambicioznější, než by chtěli demokraté, ale stále rozšiřoval pojištění na dalších 30 miliónů Američanů.

Joe
20.1. 11:38
Pane Anýži, Obama teď asi nabízí logické plody své předvolební kampaně, že? Odvrácená stránka, když se někdo stylizuje do role mesiáše :)
Daniel Anyz
20.1. 12:08
Máte pravdu v tom, že Bílý dům a vedení demokratů v Kongresu přecenily, špatně přečetli mandát, který ve volbách dostali.

Lubomír Hauerland
20.1. 11:41
Proč má Obama takové problémy s prosazením zdravotnické reformy, když to bylo jedno z jeho hlavních předvolebních témat? To přece musely být hlavní pilíře předem známy. Co se tedy tak výrazně změnilo?
Daniel Anyz
20.1. 12:12
Velmi složitý a nákladný projekt se časově sešel s velmi špatnou ekonomickou situací. Za to Obama samozřejmě nemohl. Ale, protože chtěl postupovat přesně jinak, než Clinton v roce 1993 (ten reformu připravil v Bílém domě), nechal iniciativu na Kongresu. Tam šli demokraté cestou výdajové reformy. V klíčovém období, na jaře, nedokázali vysvětli, jak za reformu zaplatí. Veřejné mínění se pak zlomilo.

nitramt
20.1. 11:47
Dobry den,
jak moc posiluji v posledni v USA hlasy po odlouceni nekterych statu z unie?
Jak moc je pro obyvatele USA predstavitelny scenar oddeleni napr. Texasu od USA v pripade, ze by mel Obama vladnout (posilat miardy USD do krachujicich podniku a bank, hospodarit se schodkem okolo 10% HDP, socializovat dalsi odvetci ekonomiky pr. zdravotnictvi) dalsich 7 let?
Daniel Anyz
20.1. 12:14
Nemyslím, že by šlo o iniciativy, které by se skutečně mohly prosadit. Ale posilování těchto hlasů je jasným signálem, že federální vláda nedělá něco dobře. A je to poměrně nebezpečný fenomén, v rámci něhož posilují i soukromé občanské ozbrojené milice.

Míra Budějce
20.1. 11:48
Myslíte si, že už američané konečně procitli a uvědomili si, koho si zvolili za prezidenta? Také jste rád, že demokraté (socialisti) ztratili nejspíš většinu v kongresu?
Daniel Anyz
20.1. 12:18
Podle mě Američaní v Obamovi nevolili levici, ale pokus vládnout ze středu, ikdyž Obama skutečně avizoval, že chce posílit roli státu. Pokud teď demokraté ztratili supervětšinu v Senátu, tak vlastní vinou. Zda jsem, neo jsem rád, není relevantní, v každém případě jsem zvědavý,co bude dál.

realysta
20.1. 12:00
Myslíte, že americká veřejnost je schopna vnímat, že už etablování Obamovy vlády, se nový prezident obklopuje lidmi z administrativy prez. Clintona? Že tudíž bude poplatný a ovlivňovaný názory a zájmy, které už USA zažily?

Vnímá americká veřejnost (nespokojená s válkou v Afganistánu, Íráku), že Clintonova administrativa vedla zločinnou agresi proti Jugoslávii? (bombardování civilních cílů bez vyhlášení války)
Daniel Anyz
20.1. 12:23
Můžeme začít Hillary Clintonovou a vidíme,že těch osobností z někdejšího Clintonova okolí, je u Obamy skutečně hodně. Částečně to bylo nevyhnutelné, Clinton byl před Obamou posledním demokratickým prezidentem, a lidí se zkušeností s výkonnou mocí na této nejvyšší úrovni prostě demokraté tolij neměli.
Je ale otázka, jak tento "tým rivalů" ve skutečnosti funguje. Například v zahraniční politice, nebo v otázce zavření Guantanáma, se zdám, že silné osobnosti nemusejí přinést silný výsledek.
Otázku Jugoslávie s dovolením pominu, mám na věc jiný názor.

anonym
20.1. 12:09
Jak je to s údajným spojením rasismu s odporem proti Obamovým reformám? Párkrát se o tom psalo, to jsou v USA pořád černoši vnímáni tak špatně nebo jde jen o výmluvy, proč nedokáže Obama prosadit své plány?
Daniel Anyz
20.1. 12:27
Asi před dvěma týdny vyšel zajímavý průzkum, z něhož vyplynulo, že určitá rasová zaujatost ve společnosti je. Právě ve vztahu ke zdravotní reformě, kde podle mě část Američanů podprahově předpokládá, že Obamův plán má pomoci především chudším lidem, kde má vysoké zastoupení černošská populace.
Není to ale zdaleka tak podstatný prvek, aby se na to administrativa mohla vymlouvat.

Kristýna
20.1. 12:12
Dobrý den pane Anýži, nestýská se vám po Obamovi? Je Obamova Amerika aspoň trochu jiná, po roce?
Daniel Anyz
20.1. 12:30
Atmosféra, která kolem Obamy vládla v roce 2008, je nezapomenutelná. Samozřejmě nemohla vydržet, ale z toho, jak rychle se věci dostaly k polarizačnímu "normálnu", myslím, nemůže mít nikdo radost. Já ji tedy nemám, a to vůbec nesouvisí s mým názorem na Obamu.

gggggg
20.1. 12:14
Jak se dívají v Americe na "pokus" o restartování vztahů s Ruskem? Když jsem to slyšel, tak jsem se musel smát té neuvěřitelné naivitě. Rusko je přece prosto jakékoliv vstříctnosti - jsou to přece mimořádně tvrdí hoši.
Daniel Anyz
20.1. 12:34
Obyčejného Američana otázka Ruska v současnosti nijak nevzrušuje. Už není hrozbou. Analytici hodnotí reset podle svého zaměření, pokud se pokusím vystihnout středový názor - ve dvojici Bush-Putin vztahy degradovaly a snaha o jejich zlepšení je na místě. Ale, jak ukazuje například nyní jednání o nástupnické dohodě ke smlouvě START, Obama si sliboval více, než jsou Rusové ochotni dát.

Petra
20.1. 12:14
Dobrý den,

Myslíte si, že vlévání peněz do ekonomiky na záchranu před dopady krize bylo dobrým krokem? Co měl Obama udělat jinak? A jaké kroky by měl zvolit nyní? Starostové chtějí další finance přímo na ruku. Měl by Obama na tento požadavek přistoupit? Jde mu přeci i o podporu politiků.

Děkuji
Daniel Anyz
20.1. 12:38
Myslím, že jedním z problémů bylo, že stimulační balík, 787 miliard, nebyl doře poskládán. Obsahoval sice asi z jedné třetiny úlevy na daních, ve výdajové části byl ale spíše průmětem dlouhodobějších vizí (reforma školství, energie a zdravotnictví), než by skutečně rychle a masivně zachraňoval a vytvářel pracovní místa. Myslím, že to byl první okamžik, kdy Američané začali být k Obamovi skeptičtější.

Pablo
20.1. 12:18
Dobry den, myslite si, ze je Obama pro nas, Ceskou republiku, lepsim, nez by byl McCain?
Daniel Anyz
20.1. 12:44
To je, jak se říká v USA, když nevíte odpověď, zajímavá otázka. Možná Vás překvapím, ale myslím, že ano, tedy že Obama je pro Česko lepší. Radar ukázal, že speciální postavení v očích USA bychom si nevymínili, protože by to prostě neprošlo doma.
Česká zahraniční politika by přešlapovala mezi USA a větší částí NATO a EU, a z ničeho by neměla nic. A obecné obavy, že Obama je měkký a naivní tak silně nesdílím. Aikdyby, Amerika se vždy vrátí na své kruhy.

Josef, Plzen
20.1. 12:26
Jak blizko se cesky novinar vubec muze dostat k americkemu prezidentovi? Jak se lisily vase zdroje informaci od toho, co si muzeme z americkych medii precist i my tady v CR?
Daniel Anyz
20.1. 12:49
Fyzicky, na což se asi neptáte, jsem se k Obamovi dostal nejblíže v kampani, stál metr ode mne.
Co se tyce zdroju primo z administrativy, tak na tom nejste jako zpravodaj ve Washingtonu (s výjimkou několika málo světových médií, BBC atd) o moc lépe, než když v Praze sledujete agentury.
Velkou přidanou hodnotou Washingtonu jsou ale think tanky, kde pracují lidé, kteří často sami byli v administrativě, mají kontakty a velmi dobré informace. A mohou mluvit, od nich se dají získat zajímavé a důležité detaily. A abych nezapomněl, ve Washingtonu je také lépe vidět na práci Kongresu.

Kabal
20.1. 12:28
Dobrý den, myslíte si, že je Obama opravdu pro USA (a potažmo celý svět) onou Změnou a Nadějí, nebo jeho politika představuje pouze Bushův třetí termín? Pár příkladů - americké vojsko v Iráku zůstalo, v Afghánistánu bylo posíleno. V Pakistánu zabíjejí americké útoky v 90% případů civilisty. Celkové výdaje na válku se tak za Obamy zvýšily, nikoli snížily. Guantanámo Obama neuzavřel. Deficit federalni vlady USA je rekordni.
Obama pokracuje v Bushove politice valceni, utraceni penez danovych poplatniku a obecneho lhani vsem.
Daniel Anyz
20.1. 12:52
V zahraniční politice, a tím spíše ve válečných konfliktech, které oba podědil, nemůže Obama dělat o moc méně, než dělal Bush. Jeho rozhodnutí ohledně Afghánistánu rozumím tak, že se pokouší věc rychle rozhodnout, aby mohl o to rychleji pryč. V názoru, zda to může vyjít, se rozcházejí vojáci, analytici i státníci. Já si netroufám to předpovědět.

Churchill
20.1. 12:34
Dobrý den,

nemyslíte si, že nastal čas trochu oprášit Vaši čestinu? Shoda podmětu s přísudkem pokulhává jak v článku, tak v reakci na dotazy. U novináře je to poněkud smutné, leč poslední dobou spíše pravidlem než výjimkou...
Daniel Anyz
20.1. 12:55
Omlouvám se, byť shodu podmětu s přísudkem zrovna umím, to musím přičíst spěchu, překlepům a tomu, že ve snaze, abych odpověděl na co nejvíce otázek, to po sobě ani pozorně nečtu. Ale máte pravdu, trapné mi to je.

Již není možné vkládat otázky
  Online rozhovor


Autor/ři: zah

Zahranicni.iHNed.cz (přečteno 2044x)
GoogleGoogle Linkuj.czLinkuj.cz redditReddit del.icio.usdel.icio.us JaggJagg.cz Přidat.euPřidat.eu furlfurl yahooyahoo! diggdigg vybrali.sme.skvybrali.sme
Uložte si či sdílejte článek v sociální síti (po registraci zdarma)
KONTEXTOVÉ ODKAZY ETARGET
DISKUSE
Zpět na článek Přidat názor příspěvků v diskusi: 2
Mne nezklamal. (a)
Žádné naděje jsem si u něho nedělal. Je to prachsprostý populista,...
Re: On-line: Obama je rok v úřadu. Změna nebo zklamání? (anonym)
Samozřejmě - sotva byl zvolen, obklopil se (nebo byl obklopen)...
zobrazit příspěvky
Autor:
E-mail:       Zveřejnit:    Zasílat reakce:
Město:
Titulek:
Text:
Vložit příspěvek
Autorská práva vykonává vydavatel. Jakékoli užití částí nebo celku, zejména rozmnožování a šíření jakýmkoli způsobem (mechanickým nebo elektronickým) i v jiném než českém jazyce bez písemného svolení vydavatele je zakázáno.
reklama
reklama
reklama
EUR 24,790 Kč 0,162 %
USD 19,029 Kč 0,491 %
GBP 29,695 Kč 0,413 %
JPY 22,005 Kč 1,056 %
AAA 17.81 Kč -0.168 %
CETV 401.3 Kč -0.273 %
ČEZ 868.3 Kč -0.595 %
ECM 179.57 Kč 1.527 %
ERSTE 766 Kč -5.221 %
KB 3688 Kč -0.189 %
NWR 223.5 Kč -0.887 %
ORCO 124 Kč -0.249 %
PEGAS 433.1 Kč -0.437 %
PM ČR 8802 Kč -0.542 %
O2 C.R. 433.4 Kč 0.301 %
UNIPET 211 Kč -0.659 %
VIG 911.5 Kč -1.363 %

reklama
reklama

Přichází nové stěhování národů. A s ním všechno dobré i zlé

Afričtí útečenci na španělské záchranné lodi

Po zboží a penězích se dali do pohybu lidé. Západ se migrační invazi brání, ale z levné...

Brusel: Pokud si Evropané chtějí zajistit klidné stáří, musí pracovat do 70

Francie: Demonstrace proti pozdějším odchodům do důchodu

Evropská komise radí státům, aby posílaly své lidi do důchodu později, a sice až v 70...

 
reklama