Německý prezident Horst Köhler po dlouhé době okomentoval aktuální stav své země. V rozhovoru pro pondělní vydání časopisu Focus vyjádřil mimo jiné zklamání z dosavadní vlády kabinetu Angely Merkelové a podpořil také zvýšení ceny benzinu z ekologických důvodů. Tuto myšlenku však zamítla většina německých politiků, odborníků i obyvatel spolkové republiky.

Köhler, který má ještě menší pravomoce než český prezident, se od nástupu koaličního kabinetu křesťanských (CDU/CSU) a svobodných demokratů (FDP) k moci loni na podzim k vládní politice nevyjadřoval. Vysloužil si za to nařčení levicové opozice, že nemá odvahu kritizovat Merkelovou a Guida Westerwelleho, ministra zahraničí a předsedu FDP. Prezident to Focusu ale zdůvodnil tím, že chtěl dát středopravé vládě 100 dnů hájení na to, aby se projevila. Ty vypršely v únoru a Köhlera nová vláda prý zatím nepřesvědčila.

"Při jmenování spolkové vlády v říjnu jsem řekl pár vět s důrazem na to: Máte řádnou většinu, občané nyní očekávají energickou vládu. Měřeno tímto, byly první měsíce zklamáním," komentoval Köhler dosavadní vládnutí konzervativců a liberálů, které provázejí spory mezi koaličními stranami o podobu reformy zdravotnictví, podpory nezaměstnaných a daňových škrtů.

Cena benzinu půjde nahoru

Odmítl současně silnější zásahy státu do krizí postižené ekonomiky, vyjma určitých oblastí, jako je podle něj podpora výzkumu, rozvoje podnikání nebo ekologických opatření. V této souvislosti vybídl k uvažování o tom, "zda by cena benzinu neměla být tendenčně spíše vyšší než nižší".  V současnosti se cena benzinu v Německu blíží 1,5 eura (38 korun) za litr a odborníci předpovídají, že před Velikonoci půjde ještě nahoru. Ceny pohonných hmot jsou v Německu tradičně jedny z nejvyšších v Evropě.

Prezidentovo prohlášení vyvolalo v Německu odmítavé reakce na všech frontách. Proti zavádění ekologické daně nebo přirážky na pohonné hmoty se postavil ministr hospodářství Rainer Brüderle (FDP) i šéf rezortu dopravy Peter Ramsauer (CSU), podle něhož by takové opatření nemělo na snížení provozu žádný vliv. Za špatné poselství ho označil také dopravní expert největší opoziční strany, sociální demokracie (SPD), Hans-Joachim Hacker.