Speciál: Polská tragédie

„Pane řediteli, je mlha,“ sdělili piloti polského vládního speciálu asi 15 minut před katastrofou u Smolenska osobě, která se přišla zeptat do kabiny na průběh letu. Podle vyšetřovatelů jí byl zřejmě Mariusz Kazan, šéf diplomatického protokolu.

„V tuto chvíli, v těchto podmínkách se nám nepodaří přistát,“ řekl mu hlavní pilot  Arkadiusz Protasiuk. „No to máme problém,“ zněla odpověď.

Diskuze obou mužů je zaznamenána na stenogramech z černých skříněk, které v úterý zveřejnilo polské ministerstvo vnitra. Materiály mají celkem 40 stran a jsou v nich užity tři jazyky: polština, ruština a angličtina.

Záznamy z černých skříněk zříceného tupoleva si můžete stáhnout ZDE

Po zmíněných slovech následuje asi čtyřminutový rozhovor o počasí a možnostech využít náhradní letiště. „A Rusové už jsou tam?“ ptá se v jednu chvíli Kazan a nakonec uzavírá: "Prezident ještě nerozhodl, co dělat." Další jeho promluvy už jsou na záznamech označeny jako nesrozumitelné. 

Nahoru, nahoru. Ale letoun dál klesal

Ještě v 10:39:38 řídící věž smolenského letiště polským pilotům hlásila, že dráha pro přistání je volná. Minutu a půl poté už zvukový záznam z černých skříněk končí.

V 10:40:33 se kabinou rozeznělo první varovné hlášení systému TAWS, který má zamezit srážce s terénními překážkami: „Terrain ahead,“ tedy „terén před námi“.

Minutu před katastrofou už byl letoun ve výšce sto metrů. Pilotům to hlásil člověk označovaný jako "A", tedy "neznámá osoba". Vyšetřovatelé poznamenávají, že jí byl zřejmě generál Andrzej Błasik, velitel polských vzdušných sil.

A tehdy piloti poprvé uslyšeli další varovný signál. „Pull up, pull up,“ což lze přeložit jako „nahoru, nahoru“.

Tato dvě varování systému zazněla ještě několikrát, letadlo však dále klesalo. „Přejděte na druhý okruh,“ stačil ještě říct pilotům dispečer. Poté je slyšet pouze polské K...wa, které vykřikl generál Błasik.

Zápis končí v 10:41:05,4. Polský prezidentský speciál havaroval, zemřelo 96 lidí, mezi nimi i prezidentský pár.

Vláda chce předejít spekulacím

Záznamy z černých skříněk letounu zveřejnilo polské ministerstvo vnitra v úterý poté, co je v pondělí převzalo od Rusů. „V těch materiálech není žádná nebývalá senzace,“ konstatoval maršálek sejmu Bronisław Komorowski.

Rada národní bezpečnosti rozhodla, že záznamy budou zveřejněny v plném rozsahu. Mluvčí kabinetu Paweł Graś uvedl, že takový krok bude určitě bolestný pro rodinné příslušníky posádky, ale je to jediný způsob, jak předejít spekulacím a nepodloženým útokům.

"Kdybychom se zápisy z černých skříněk seznámili jen členy rodin, spekulace by to neukončilo," řekl listu Gazeta Wyborcza.

Výběr důležitých částí palubní konverzace, kterou zveřejnilo polské ministerstvo vnitra (neoficiální překlad z ruštiny a polštiny, časové údaje podle moskevského času, který je SELČ + dvě hodiny):

10:17:40 Hlavní pilot: Je to špatné, objevila se mlha, není jasné, jestli přistaneme.

10:18:09 Neznámá osoba: Jestli nepřistaneme, co pak?

10:18:13 Hlavní pilot: Poletíme pryč.

10:23:01 Neznámá osoba: Pane kapitáne, kdy už přistaneme, smím-li se ptát?

10:23:59 Letový dispečer: Jaké máte záložní letiště?

10:24:03 Hlavní pilot: Vitebsk, Minsk.

10:24:22 Letový dispečer: Mlha, viditelnost 400 metrů.

10:24:51 Letový dispečer: Teplota plus 2, tlak 7-45, podmínky pro přistání nejsou.

10:24:49 Posádka druhého polského letadla, které přistálo ve Smolensku dříve: Srdečně tě zdravíme. Víš, vcelku to tu stojí za prd. Je vidět přibližně na 400 metrů a výška spodní hranice oblaků je podle nás tak necelých 50 metrů.

10:25:01 Hlavní pilot: Díky, je-li to možné, zkusíme přiblížení, nebude-li počasí, půjdeme na druhý kruh.

10:25:04 Druhý pilot: Už jste přistáli?

10:25:05 Posádka druhého polského letadla: Měli jsme štěstí, přistáli jsme na poslední chvíli. Upřímně, můžete to zkusit... ale jestli se to ani napodruhé nepovede, navrhuju letět třeba do Moskvy nebo jinam.

10:26:17 Hlavní pilot: Pane řediteli, objevila se mlha.

10:26:19 Hlavní pilot: V daném okamžiku, v podmínkách, které teď jsou, nemůžeme přistát.

10:26:26 Hlavní pilot: Zkusíme se přiblížit, uděláme jedno přiblížení, ale nejspíš z toho nic nebude.

10:26:31 Hlavní pilot: Jestli se ukáže (nesrozumitelný šum), co pak budeme dělat?

10:26:38 Hlavní pilot: Paliva nemáme tolik, abychom (šum).

10:26:43 Šéf protokolu Kazana: Máme tedy problém.

10:26:44 Hlavní pilot: Možná tu půlhodiny budeme viset, pak odletíme na záložní.

10:26:47 Neznámá osoba: Jaké záložní?

10:26:48 Hlavní pilot: Minsk nebo Vitebsk.

10:27:45 Hlavní pilot: Zeptej se Artura, jak silná jsou ta oblaka.

10:28:08 Druhý pilot: Remku, zeptej se Artura, nebo to možná sám víš, jak silné jsou ty mraky?

10:29:08 Posádka druhého polského letadla: Pokud si pamatujeme, nad 500 metry jsme ještě byli nad mraky.

10:29:13 Druhý pilot: Na 500 metrech nad mraky... dobře, dobře, díky.

10:29:29 Hlavní pilot: Zeptej se, jestli už přiletěli Rusové.

10:29:34 Druhý pilot: Rusové už přiletěli?

10:29:40 Posádka druhého polského letadla: Il se dvakrát vzdálil, a pak nejspíš někam odletěl.

10:30:32 Šéf protokolu Kazana: Zatím nemáme rozhodnutí prezidenta, co dělat dál.

10:30:45 Druhý pilot: Nejhorší je, že tam je díra, jsou tam mraky a objevila se mlha.

10:31:05 Neznámá osoba: Jde na přistání.

10:32:02 Letový dispečer: 500 metrů jste zaujali?

10:32:05 Hlavní pilot: Zatím ne, 1000, snižujeme.

10:32:55 Hlavní pilot: Jdeme na přistání, v případě neúspěšného přiblížení odletíme v automatu.

10:33:45 Hlavní pilot: Jdeme na 500 metrů.

10:34:56 Letový dispečer: 500 metrů, na vojenském letišti jste už přistávali?

10:38:00 Neznámá osoba: Naštve se, jestli ještě (šum).

10:39:37 Letový dispečer: Přistávací dráha volná.

10:40:06 Varovný systém: Země před námi.

10:40:32 Varovný systém: Země před námi.

10:40:39 Varovný systém: Země před námi.

10:40:41 Neznámá osoba: 100 metrů.

10:40:42 Varovný systém: Vzhůru, vzhůru.

10:40:44 Varovný systém: Vzhůru, vzhůru.

10:40:46 Varovný systém: Země před námi.

10:40:49 Druhý pilot: V normě.

10:40:49 Varovný systém: Vzhůru, vzhůru.

10:40:50 Druhý pilot: Jdeme pryč.

10:40:51 Varovný systém: Vzhůru, vzhůru.

10:40:53 Varovný systém: Vzhůru, vzhůru.

10:40:54 Letový dispečer: Kontrola výšky horizontu.

10:40:56 Varovný systém: Vzhůru, vzhůru.

10:40:58 Varovný systém: Vzhůru, vzhůru.

10:40:59 Hluk střetu s lesním masivem.

10:41:00 Druhý pilot: Do prdele!

10:41:00 Varovný systém: Vzhůru, vzhůru.

10:41:02 Letový dispečer: Odlet na druhý okruh!

10:41:02 Neznámá osoba: Kurva!

10:41:05 Záznam skončil.