Italové se konečně dočkali svého červeného Ferrari na kolejích. Od 28. dubna bude soukromý vlak Italo jezdit rychlostí až 300 kilometrů za hodinu na trase mezi Milánem, Římem a Neapolí.
Nový vysokorychlostní vlak je přívětivější k životnímu prostředí a zároveň má být i levnější, než jeho soupeři na kolejích a silnicích.
Vlak nemá lokomotivu a jeho motory jsou rovnoměrně rozmístěny v každém z vagonů, což zaručuje tišší jízdu. Stroj sice může dosáhnout 360 km/h, ale italské koleje nejsou pro takovou rychlost stavěné.
Jednosměrná jízdenka z Neapole do Říma trvá necelou hodinu a vyjde na 20 euro, což je jen asi polovina toho, za kolik na trase jezdí vlaky státního Trenitalia. Ujet 221 kilometrů mezi Neapolí a Římem pak vyjde na benzínu a poplatcích na minimálně 40 euro.
Spoje provozuje společnost Nuovo Trasporto Viaggiatori (NTV), kterou založil předseda Ferrari Luca di Montezemolo a další italští podnikatelé. Podíl ve společnosti mají i francouzské národní železnice.
SŽDC letos zvýší investice - čtěte ZDE
Leo Express zahájil lov na lidi. Shání 80 nových stevardek či strojvůdců - čtěte ZDE
Vlaky, které bude NTV používat, vyvinul světově proslulý francouzský výrobce Alstom, který vyrobil i slavné francouzské TGV. Ty při jedné z testovacích jízd dosáhly rekordní rychlosti 574 km/h a v běžném provozu dosahují 320 km/h.
V Česku pak jezdí rychlovlaky pendolino, jejichž konstrukční rychlost je 230 km/h. Na tratích v České republice mohou jezdit rychlostí maximálně 160 km/h.
Nástup nového dopravce na koleje mezi Neapolí a Římem je příkladem toho, jak se premiér Mario Monti snaží rozhýbat třetí největší ekonomiku eurozóny, silně zatíženou protekcionistickými tradicemi.