Firma Grande si nechala přestavět nákladní vůz typu TGA 18.390 LL, který při rozvozu měsíčně najezdí v soupravě s vlekem okolo 7200 km. „Díky systému se nejen snížily náklady na provoz daného vozidla, ale zároveň se zvýšil i jeho výkon. Například při jízdě do kopce již není potřeba řadit nižší rychlostní stupně i při plném naložení vozu,“ uvedl Pavel Holemý, jednatel společnosti Grande. Ta již plánuje přestavbu dalších vozidel ze svého vozového parku.

„Dieselgas během provozu vstřikuje do sání motoru řízené dávky LPG, drahá nafta je tak z dvaceti procent nahrazena levnějším plynem. Tímto se snižují náklady na pohonné hmoty, systém má navíc pozitivní vliv na chod motoru. Roste totiž jeho životnost a prodlužují se intervaly na servisní prohlídky,“ vysvětluje Ľubomír Žiak ze společnosti Flaga.

Dieselgas je vhodný pro všechny typy naftových motorů. Vzhledem k relativně vysoké ceně za montáž tohoto systému, přes 100 tis. korun, ho však využívají především dopravní a logistické firmy. Při 100 tis. ujetých kilometrech za rok se investice do jednoho vozidla v průměru vrátí za necelý rok. Přestavět lze nákladní vozidla všech značek.

„Kromě kamionů se využívá také pro dodávky, autobusy nebo zemědělské a stavební stroje,“ popisuje Žiak. Firmy s velkým vozovým parkem tak mohou díky přestavbám ušetřit až několik milionů korun.

nA drLlPodle druhu dopravního prostředku se také vybírá nádrž, ve které je LPG umístěno. Pro dodávky se používají nádrže ve tvaru kola, které jsou obdobně jako u osobních aut na LPG umístěny v zavazadlovém prostoru. Kamiony pak používají válcové nádrže. „Rozměry a objem LPG nádrže jsou individuální a určují se podle kapacity naftových nádrží a montážního prostoru ve vozidle,“ uzavírá Žiak.

Související