Když Piotr před kamerami smrkal do bankovky, vůbec neměl miliony, kterými se chlubil. Ale okouzlil média, napsal polský list Gazeta Wyborcza o příběhu "nejmladšího polského milionáře" Piotra Kaszubského.

Je září 2012 a naproti moderátorům sedí dvacetiletý mládenec s tváří gymnazisty, hřívou vlasů a sněhobílým úsměvem. Na obrazovce běží nápisy "dvacetiletý milionář" a "z nuly se stal milionářem, protože ho opustila dívka".

Piotr s vervou vypráví, jak snil o rodině a hromadě dětí, ale dívka ho opustila. Proč? "Nevím. Miloval jsem a prohrál," šeptá.

Ale ihned dodává: "Albert Einstein říkal, že fantazie je důležitější než znalosti. A je to pravda! Jako Michael Phelps v plavání, jako John Rockefeller v podnikání, tak i já jsem chtěl... být na žebříčku boháčů v časopisu Forbes!"

Vystoupení mu úplně změnilo život. Představil se jako majitel varšavské kliniky estetické chirurgie Estinity. Vyprávěl, že býval tlumočníkem, vyvážel hnůj ze stájí, plel zahrádky dánských milionářů, pěstoval cvrčky a hrál v reklamě, než si vydělal na založení kliniky.

Spouští efekt sněžné koule. V dalším televizním pořadu se Piotr vysmrká do bankovky a spustí: "Největší podniky v dějinách - Coca-Cola, Nestlé - jednou začínaly, a tak jsem si i já založil firmu."

Slibuje, že se na žebříčku boháčů objeví, než mu bude třicet. "Kdybych šel do politiky, stal bych se prezidentem," říká. Populární list Super Express píše, že "tento mladík je dokonalý příklad, že lze dosáhnout úspěchu". "Je důkazem, že sny se plní," tvrdí rozhlas. "Byli jsme tak chudí, že když třída jela na výlet, musel jsem říkat, že nechci, i když ve skutečnosti jsem moc chtěl. Máma vydělávala 2000 zlotých (asi 13.000 Kč). Táta je invalida," vyprávěl v listu Gazeta Wyborcza.

Ale v dubnu 2013 kdosi na portálu Sadistic.pl odhalil bolestnou pravdu: Piotr není milionář, nepatří mu klinika, na které se nedělá plastická chirurgie, ale jen kosmetické zákroky, vyhlazování vrásek, depilace.

Piotr vyhrožuje portálu soudem. Objevuje se ve společnosti celebrit a uvádí na trh nový výrobek, bělící zubní gel WhiteTime. Tu vychvaluje i modelka a hvězda dorůstajících děvčat Marcela Leszczaková. Vyšetřování, které se rozbíhá na internetu, následují i média. Najevo vycházejí další Piotrovy hříchy: v reklamě používá ukradené fotografie lékařů, pro testy si vymýšlí fiktivní ústavy.

Na jaře 2014 mladý podnikatel odjíždí do Británie, kde nabízí WhiteTime za jednu libru, ale z konta klientů si stahuje 99. V září list Daily Mirror píše o Polákovi, který podvedl tisíce lidí. Mizí do USA.

Ve vlasti mu hrozí dva roky za prodej neschválené kosmetiky, ale prokurátor přiznává potíž s důkazy. Zázračné dítě polského byznysu se vrací do vlasti. "Při výslechu se nepřiznal, odmítl odpovědět na řadu otázek. Tvrdí, že nemá majetek," konstatuje prokurátor. Gazeta Pomorska odhadla, že na gelu mohl mladík vydělat tři miliony zlotých (asi 20 milionů Kč). K penězům se přeci jen dostal.

Jak je to možné? Specialista na image Marek Kochan nepochybuje, že díky příběhu, po kterém média touží. "Úspěch nám chybí. Víme o spoustě nezdarů, ale tady se někomu něco úžasně povedlo, navíc hrdina je hezký a mladý. K zubní pastě a klinice se hodil. Nebyl by tak důvěryhodný, kdyby prodával uhlí. Způsob, jakým se chválil, byl skvěle zrežírován. Dokázal prodávat emoce," míní.

Vinu nesou i média. Měla by být hlídacím psem, ale také podnikají. Chtěla přilákat více zákazníků. Selhala, když si Piotra neprověřila. "Nekritičnost médií často pramení ze stavu jejich financí. Která redakce má peníze, lidi a čas na pořádné pátrání?" ptá se mluvčí polské televize Jacek Rakowiecki.