Výkupní ceny starších ojetých aut mohou během letoška klesnout až o desetinu. Může za to silný individuální dovoz ojetin ze zahraničí. Vyplývá to z informací velkých autobazarů.

HNBYZNYS NA FACEBOOKU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin najdete také na Facebooku.

"Na český trh ojetých vozidel neustále proudí desítky tisíc ojetin ze zahraničí, které negativně ovlivňují nejen průměrné stáří českého vozového parku, ale také výkupní ceny ojetin od českých majitelů," uvedl Pavel Foltýn z Auto ESA.

Za první pololetí se dovoz ojetin zvýšil o 23 procent na 72 538 vozů. Pokračoval nárůst v kategorii nad deset let stáří vozu, do které spadalo již 46 procent importovaných aut. Častou praxí u dovážených ojetin je navíc stáčení tachometrů.

U některých typů ojetin může za pokles cen i sezonnost. "V současné době už autobazary utlumují nákup rodinných vozů MPV a kabrioletů. Začátkem posledního čtvrtletí lze očekávat každoroční souboj obchodníků v nákupu vozů s pohonem 4 x 4," uvedla generální ředitelka AAA Auto Karolína Topolová.

Průměrná cena ojetin prodávaných v Česku se v prvním pololetí podle společnosti Cebia zvýšila o šest procent na 218 tisíc korun. Třetinu prodávaných aut sice stále tvoří vozy do 100 tisíc korun, jejich podíl však klesl o pět procentních bodů. Podíl aut do pěti let se snížil z loňských 39 na 33 procent.