Vláda ve středu rozhodla, že mýto bude do roku 2020 vybírat stejně jako dosud, tedy přes mýtné brány, a vypíše tak pouze soutěž o to, kdo je bude tři roky provozovat. To nahrává firmě Kapsch, která mýtné brány vybudovala a dosud provozuje.

Rozhodnutí vlády vadí slovenské firmě SkyToll, jež měla zájem v Česku nabídnout výběr mýta přes satelitní systém.

"Nikdy jsme neříkali, že má stát chtít satelitní technologii výběru, jen chceme otevřené výběrové řízení," říká šéf SkyTollu Matěj Okáli. "Pět let sem chodíme a snažíme se o tom přesvědčit veřejnost i politiky," dodává. První nabídku dávali už ministrovi dopravy Vítu Bártovi v roce 2010.

"Ministerstvo dopravy jen odsunuje problémy, které stejně bude muset řešit, navíc současný tendr bude trvat stejně dlouho, jako by trvalo otevřené výběrové řízení," předpokládá Okáli.

Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) argumentuje nejen snahou získat čas na přípravu otevřeného tendru, ale i snahou využít vybudované mýtné brány, které mají hodnotu osm miliard korun.

"Mohou požadovat cenu za výběr mýtného, s tím, že už jsou k dispozici mýtné brány. Pak už bude na zájemcích, zda je chtějí, nebo ne. Kapsch by je v nabídce určitě využil, my bychom je využili také například pro kontrolu výběru," říká Okáli.

I kdyby ministerstvo požadovalo jen stávající rozsah zpoplatnění dálnic, který nahrává spíše mýtným bránám než satelitům, SkyToll by se do soutěže přihlásil.

Podle šéfa SkyTollu by tendr ministerstvu pomohl. "Prvním vyřešeným problémem je cena, vznikla ve veřejné soutěži, nikdo ji nemůže zpochybňovat," říká.

Okáli míní, že by cena a případné možnosti rozšíření systému usnadnily i rozhodování o tom, zda zpoplatňovat další silnice. Věří, že by byli levnější než je stávající systém. Nic jiného než výběrové řízení to však neukáže.

Kritici satelitního mýtného poukazují na to, že na Slovensku tvoří náklady více než třetinu výběrů, v Česku jde o méně než čtvrtinu.

"Tady ale stálo loni mýtné 2,4 miliardy, na Slovensku 1,6 miliardy," reaguje Okáli. Podle něj by náklady v Česku byly podobné. "Nemůžeme za to, kolik se na mýtném vybere a jaký podíl tak tvoří naše náklady," dodává.

Firma SkyToll je spojována s miliardářem Petrem Kellnerem. Petr Syrovátko, majitel stavební firmy Syner, vlastní 90 procent akcií. Právě jemu s koupí podílu před třemi lety radila Kellnerova PPF. Podle některých informací pomohla i s financováním a má také zástupce ve vedení SkyTollu. Zbylých deset procent firmy ovládá finanční skupina J&T.

"Byli bychom rádi, kdyby za námi stál pan Kellner a otevíral nám dveře, my ale jen reagujeme na to, co se v Česku děje," říká Okáli.

Související