Podle informací německých médií je česká loď, která uvízla v Drážďanech, už volná. Na osvobození plavidla měla vliv říční vlna, kterou vypustili vodohospodáři z Ústí nad Labem v pondělí. Pokud by pokus nebyl úspěšný, bylo připraveno Povodí Labe poslat ještě jednu vlnu, uvedl dispečer Povodí Labe Pavel Jansa.

Soulodí složené ze dvou tlačných člunů a tlačného remorkéru uvázlo v neděli v Německu na své cestě do Děčína a Ústí. Povodí Labe pustilo v noci na pondělí z Ústí nad Labem vlnu, která hladinu zvýšila. S pomocí dalšího plavidla se podařilo soupravu uvolnit krátce po čtvrté hodině, kdy vlna doputovala do Drážďan. Vzdálenost mezi městy je po Labi zhruba sto kilometrů.

Původně přitom měla hladina Labe v Drážďanech podle propočtů dosáhnout nejvyšší hladiny až v sedm hodin. Podle listu Sächsische Zeitung ale sedmapadesátiletý kapitán havarované lodi zaznamenal lehké pohyby plavidla už dříve, a využil tak šanci k vyproštění lodi. "Akce proběhla ideálně, netrvala ani pět minut," uvedl zástupce Vodního a lodního úřadu (WKA) Ralf Korte.

Soulodí provozuje společnost ČSPL, a.s.. "Ještě proběhne kontrola, zda nedošlo k poškození plavidel. Tlačné soulodí se zkompletuje a v úterý ráno pojede do ČR," řekl ředitel společnosti ČSPL Milan Raba.

Ředitel společnosti ČSPL Milan Raba v pondělí řekl, že loď byla naložena na ponor 150 centimetrů, plavební hloubka přitom byla 180 centimetrů. "Neměli jsme loď přeloženou," zdůraznil. Podle něj lze o příčinách uváznutí zatím jen spekulovat. Až následné proměření plavební dráhy ukáže, zda byl v cestě nějaký nános, nebo loď vyjela z dráhy.

Incidentem se zabývá také říční policie. "Ta zatím příčiny hledá," řekl Kautz.

Kvůli nehodě německé úřady v saském úseku mezi Pirnou a Míšní Labe pro mezinárodní dopravu uzavřely. Provoz místní paroplavby ale omezen není.

List Sächsische Zeitung připomněl, že po letošním suchu je hladina Labe na extrémně nízké úrovni. Na mělčinu tak kvůli tomu najela již řada lodí. V drážďanském úseku je to ale podle Kautze první takový případ.

Povodí Labe pouští vlnu z Ústí obvykle proto, aby dojela plavidla s nákladem do cíle. "Bývá to často při velkém suchu. Zvýšení hladiny kvůli vyprošťování lodi je výjimkou," uvedl Jansa.