Nezaměstnaným, kteří vezmou práci mimo své bydliště, nabídnou úřady práce nový příspěvek. Má pomoci s vyššími náklady nejen na dojíždění, ale třeba také na ubytování nebo péči o dítě. Pilotní ověřování začne 1. dubna v Ústeckém, Jihomoravském, Olomouckém, Moravskoslezském a Karlovarském kraji.

O novou finanční pomoc mohou žádat uchazeči o zaměstnání, kteří jsou v evidenci úřadu déle než dvanáct měsíců, případně i kratší dobu, pokud přišli o práci kvůli hromadnému propouštění. Podmínkou je, že najdou práci mimo město či obec, kde bydlí. "Současně nesmí jít o zaměstnavatele, u něhož už v posledních 24 měsících pracovali," říká mluvčí Úřadu práce ČR Kateřina Beránková.

"Příspěvek na podporu regionální mobility" se bude pohybovat od 1500 do 3500 korun podle vzdálenosti, minimum je deset kilometrů. "Na nejvyšší částku mohou zájemci dosáhnout při dojíždění nad 50 kilometrů," upřesňuje Jaroslav Kunc, ředitel odboru zaměstnanosti krajské pobočky Úřadu práce ČR v Ústí nad Labem. Do deseti kilometrů se příspěvek neposkytuje, s výjimkou případů, kdy prokazatelně neexistuje pravidelné spojení veřejnou dopravou – v takovém případě by šlo o tisíc korun.

Maximální doba vyplácení bude podle Kunce jeden rok. Příspěvek za daný měsíc nedostanou lidé, kteří si vydělají více než průměrnou mzdu.

"Pokud žádost schválíme, proplatíme pak přiznanou částku jako paušál, tedy bez dokládání skutečných nákladů," říká Kunc. Zaměstnanec tedy nemusí nosit jednotlivé jízdenky nebo účtenky za benzin – mimo jiné i proto, že podpora není určena jen na samotnou dopravu. "Každý měsíc ale bude muset přinést výplatní list, až poté dostane příspěvek," dodává Beránková. Za každý den nepřítomnosti, třeba kvůli nemoci nebo dovolené, se příspěvek krátí.

Přestože nezaměstnanost v Česku klesla k šesti procentům a volných míst je nejvíce od předkrizového roku 2008, v některých regionech je situace mnohem horší. Nový příspěvek má pomoci regionům, jako je Mostecko, Bruntálsko nebo Jesenicko. Pokud zhruba roční testování v pěti zmíněných krajích uspěje, mohla by se dávka vyplácet i ve zbytku republiky – nejdříve ale ve druhé polovině roku 2017.

"Náklady na dojíždění jsou často velmi vysoké a my potřebujeme nastavit takové prostředí, aby se i těm nízkopříjmovým vyplatilo pracovat, a nikoliv pobírat sociální dávky," vysvětluje ministryně práce Michaela Marksová (ČSSD). "Chceme posílit mobilitu uchazečů. Právě omezená možnost dojíždění je, kromě neodpovídající kvalifikace, jednou z bariér, které snižují šance na jejich uplatnění na pracovním trhu," dodává generální ředitelka Úřadu práce ČR Kateřina Sadílková.

S tím souhlasí i Zbyněk Frolík, šéf společnosti Linet, která ve středních Čechách vyrábí zdravotnická lůžka. "Pokud stát bude vyplácet vysoké sociální dávky, lidé nebudou mít motivaci dojíždět za prací," říká Frolík. Podle něj se například nabízí využít dobrého vlakového spojení mezi Prahou a Ostravou. Připomíná, že řada podniků je dnes schopná nabídnout i ubytování, aby lidé mohli cestu absolvovat jen dvakrát týdně.

Některé velké společnosti si už nyní pracovní sílu dovážejí ze vzdálenějších regionů samy. Například Amazon do skladu za Prahou vlastními autobusy vozí zaměstnance ze severních Čech. Menší firmy si ale nic takového dovolit nemohou. Třeba lanškrounskému Fortellu, který vyrábí plastové a kovové díly, stejně jako jiným podnikům dlouhodobě chybí kvalifikovaní techničtí pracovníci. Chystaný příspěvek proto firma vítá. "Je ale otázka, jestli směrem na sever od nás − v oblasti Jeseníků nebo Králíků, kde je nezaměstnanost velká − je dostatečná kapacita technicky vzdělaných lidí," podotýká šéf Fortellu František Jiras.

Kolik lidí může nový příspěvek během jeho testování dostat? Mluvčí ministerstva práce Petr Habáň hovořil na konci loňského roku o maximálně 2500 zájemcích (a maximálně půlročním trvání příspěvku), vedení Úřadu práce ale nyní konkrétní čísla uvádět nechce. "Příspěvek poskytneme v rámci aktivní politiky zaměstnanosti, nemáme konkrétní rozpočet pouze na tento nový nástroj," říká Beránková.