Neobvyklou strategii zvolila přednedávnem autobusová společnost Arriva, když v Moravskoslezském kraji hledala nové řidiče. Firma si objednala inzerát v reklamním časopise obchodní sítě Kaufland, ve kterém se snažila nalákat za volant ženy. Skrytě přitom mířila i na zaměstnankyně Kauflandu, hlavně na pokladní a další méně kvalifikované pracovnice, když jim nabízela vyšší plat.

Příběh vcelku trefně ukazuje, kam až jsou schopné zajít dopravní firmy v Česku, když jde o shánění šoférů. Těch totiž začíná být kritický nedostatek, a to v autobusové i kamionové dopravě. Podle Svazu průmyslu a dopravy chybí dopravcům šest tisíc lidí s řidičským průkazem třídy C nebo D − tedy s oprávněním řídit kamiony a autobusy. Tomáš Bicera ze sdružení automobilových dopravců ČESMAD Bohemia dokonce mluví až o 10 tisících chybějících šoférech.

"Přesné statistiky neexistují, ale pohybuje se to někde na téhle úrovni. Náš výhled do budoucna navíc ukazuje, že každý rok to číslo poroste o dalších pět procent," dodává. Asi třetina českých řidičů je totiž starších 50 let. Ty, co odejdou do důchodu, už ale z mladé generace nemá kdo nahrazovat. Chybí jak zájemci, tak lidé s potřebným řidičským oprávněním.

19 395 korun

byl podle ČSÚ průměrný plat řidičů nákladních automobilů v roce 2014. Průměrný plat v celé zemi byl v té době o více než sedm tisíc korun vyšší.

Mzdy hluboko pod průměrem

Většina dopravců má navíc problémy už nyní. Zmíněné Arrivě chybí v Česku 150 šoférů, současně ale musí plnit zakázky, které vysoutěžila v krajích. Pokud by na některou linku nevyjela, platila by tučnou pokutu.

V mírně lepší situaci jsou přepravci zboží, ti přicházejí jen o tržby. Třeba firma O. K. Trans Praha má po většinu měsíce na svém parkovišti odstavené tři ze svých tahačů, protože do nich nemá koho posadit. "Letos kvůli tomu přijdeme na tržbách asi o 15 milionů korun," říká Václav Svoboda, obchodní manažer společnosti s obratem zhruba 1,5 miliardy korun.

Ztráty na tržbách ze stejného důvodu potvrzují i manažeři dalších firem, většina z nich si ale nepřála být jmenována. Bojí se, aby situace nevyužili jejich stávající zaměstnanci a nežádali pod hrozbou výpovědi navýšení platů.

Právě nízké mzdy přitom zmiňuje jako jeden z hlavních důvodů exodu řidičů Petr Kašík, ředitel Svazu dopravy. Ten se pozastavuje i nad pomalým růstem platů v oboru v posledních letech. "Neodpovídá to růstu celého segmentu ani situaci na pracovním trhu. Není to ale jen kvůli lakotě firem. Jejich zákazníci tlačí na cenu, v autobusové dopravě objednávané krajem spolu zase dopravci musí soutěžit, což opět řeší snižováním cen. Je to začarovaný kruh," popisuje.

Podle dat Českého statistického úřadu sice dosahovaly v roce 2014 platy v dopravě v průměru 28 700 korun, což bylo zhruba o tisíc korun více, než byl celorepublikový průměrný plat. Už se to ale netýkalo samotných šoférů. Podle zatím posledních podrobných údajů zveřejněných statistiky si řidiči autobusů, trolejbusů a tramvají předloni v průměru vydělali 25 tisíc, jejich kolegové z kamionů pak jen něco přes 19 tisíc korun. U obou skupin také platy rostly pomaleji, než byl celkový průměr v zemi. I to je jeden z důvodů, proč se dnešní platy od těch z roku 2014 příliš neliší.

V případě autobusové dopravy navíc průměrnou částku výrazně zkreslují mzdy šoférů na mezistátních linkách. Ti si běžně přijdou na násobek toho, co dostanou řidiči ve vnitrostátní přepravě.

Řidičák za 30 tisíc

Dokazuje to příběh bývalého zaměstnance společnosti BusLine z Královéhradeckého kraje, který si nepřál být jmenován. "Hodinová mzda tam byla 53 korun, měsíčně jsem si pak přišel na 17 a půl tisíce hrubého. Vzhledem k tomu, že jsme několikrát do týdne měli dvanáctihodinové směny, mi takový plat přijde úplně absurdní. U mezistátního přepravce si nyní vydělám třikrát víc," vypráví.

Personální ředitel Arrivy pro střední a východní Evropu Ivo Novotný zmiňuje i další důvody nedostatku řidičů: "Jednak je doprava málo sexy pro mladé lidi a jednak v oboru nefunguje systém vzdělávání. Pořídit si profesní řidičský průkaz pro autobus nebo tahač stojí okolo 30 tisíc korun, což je pro většinu zájemců o práci obrovská částka."

Podle Novotného dříve systém fungoval lépe díky povinné vojně, na které si zájemci mohli udělat kurz pro těžká motorová vozidla zdarma. "Dneska za to není žádná náhrada," dodává.

Problémy s nedostatkem šoférů se ale netýkají jen Česka. Ve Velké Británii jich chybí 60 tisíc, v Německu dokonce ještě o třetinu více. "Problémy navíc registrujeme už i v zemích, odkud Češi sami řidiče přetahovali, na Slovensku nebo v Polsku. Je to celoevropský problém," uzavírá Novotný.