Odbyt největší americké automobilky General Motors (GM) se v letošním prvním čtvrtletí meziročně snížil o 2,5 procenta na 2,36 milionu vozů. Oznámila to v úterý firma.

Dodala, že za poklesem prodeje stály přetrvávající obtížné podmínky v některých částech Jižní Ameriky a Asie.

V Severní Americe prodej stoupl o 1,2 procenta na 800 tisíc vozů, protože nízké ceny benzinu podporovaly poptávku po dodávkových a sportovně-užitkových automobilech. V Evropě zvýšila společnost GM prodej svých značek Opel a Vauxhall o 8,4 procenta na více než 150 tisíc vozů.

V Číně, která se nyní potýká se zpomalováním hospodářského růstu, zaznamenala automobilka nárůst prodeje o pouhých 0,2 procenta na 964 tisíc vozů. V Jižní Americe se odbyt kvůli ekonomickým tlakům a nepříznivému vývoji devizových kurzů propadl o 26 procent.

V loňském roce zvýšila společnost GM celosvětový prodej o 0,2 procenta na rekordních 9,8 milionu vozidel. Obsadila tak na světovém automobilovém trhu třetí příčku za japonským konkurentem Toyota Motor a německým rivalem Volkswagen.

Automobilka GM loni vydělala rekordních 9,7 miliardy dolarů (230 miliard korun). Její zisk tak výrazně stoupl z 2,8 miliardy dolarů v předchozím roce, kdy se potýkala s vysokými náklady na svolávání aut do servisů.