ČSSD se pustila do ministra dopravy Dana Ťoka, kritizuje ho kvůli tomu, že není jasné, jak bude vypadat vybírání mýtného od roku 2017.

"Jsme před pomyslným nárazem do zdi," začal v pondělí dopoledne místopředseda ČSSD a ministr vnitra Milan Chovanec "útok" na ministra dopravy za ANO, který chce prodloužit smlouvu s firmou Kapsch pomocí tzv. jednacího řízení bez uveřejnění.

Chovanec vzápětí vzpomněl předsedu hnutí ANO Andreje Babiše, který v minulosti smlouvu s firmou Kapsch kritizoval. "Prohlašoval, že tato smlouva na vybírání mýta byla jednou z podezřelých zakázek s velkým tunelem na veřejné peníze, a dnes jsme v situaci, kdy nominanti Andreje Babiše na tomto ministerstvu dosáhli toho, že nejsme schopni
jakýmkoliv způsobem od 1. 1. 2017 zákonně mýto vybírat," prohlásil Chovanec.

Podle něho je postup Ťoka "právně vadný" a on za dva a půl roku nedokázal najít řešení. "Teď jsme v situaci, kdy řešení nemáme. Stát může přijít minimálně o osm miliard korun," sdělil ministr vnitra. "Je ve hvězdách, kdo bude mýto vybírat," přidal se k Chovancovi stranický kolega Jan Birke, který vede v ČSSD dopravní komisi.

Samotný ministr dopravy sociálním demokratům ve své reakci vyčetl, že se snaží z mýta udělat předvolební téma, které by zakrylo problematickou reorganizaci policie. Jedinou možnou cestou je podle Ťoka pokračovat ve vyjednávání s Kapschem. "Já nechápu, proč se od tohoto schváleného usnesení vlády odchylujeme a začínáme debatovat o dalších věcech," řekl v pondělí ministr dopravy.

Celou situací se bude ve čtvrtek zabývat koaliční rada. Šéf poslanců ČSSD Roman Sklenák už dříve ČTK řekl, že situace je vážná a hrozí velké škody. Bod týkající se mýta tak bude pravděpodobně stažen ze čtvrtečního jednání vlády.

Zpoždění si způsobilo ministerstvo samo

Kolem plánu ministerstva zadat tříletou správu systému za šest miliard korun Kapschi bez výběrového řízení panují pochybnosti. Tento postup nedávno vládě nedoporučila pracovní skupina pro transparentní veřejné zakázky s tím, že pro zadání zakázky bez tendru kvůli nedostatku času není zákonný důvod. Podle rady si totiž zpoždění způsobilo ministerstvo dopravy samo. Proti tomu se ale ohradil ministr dopravy Dan Ťok (za ANO).

"Vykládat zákon takovým způsobem, že ministerstvo nemůže napravit staré chyby, má podle mě blízko k právnímu nihilismu," namítá Ťok.

Zároveň zopakoval, že zpoždění ve výběru pokračovatele způsobily už špatně uzavřené smlouvy před deseti lety, kvůli kterým nyní nemá ministerstvo dopravy právo poskytnout zájemcům o mýtnou zakázku před vypršením smlouvy s Kapschem řadu důležitých dat, bez kterých není možné provoz mýtného systému řádně vysoutěžit.

"Mám pocit, že pan ministr Ťok se nepohnul ani o centimetr v této věci za celou dobu, kdy je ve funkci," řekl ČTK Sklenák. Podle něj je situace vážná a hrozí velké škody.

Řízení s Kapschem musí pokračovat

Podle místopředsedy hnutí ANO Jana Volného chce mít koalice vše pod kontrolou tak, aby se od ledna příštího roku mýto vybíralo. "Pan ministr dopravy nás ujišťuje, že je všecko v pořádku," řekl ČTK Volný.

Přestože pracovní skupina nedoporučila vládě ministerský návrh ke schválení, podle Ťoka není pravděpodobné, že by kabinet řízení s Kapschem skutečně zastavil. To by totiž znamenalo, že se od příštího roku nebude vybírat na českých silnicích mýtné.

Kromě zhruba desetimiliardového výpadku by pak hrozilo, že silnice zaplaví kamiony z celé Evropy, jejichž majitelé nezpoplatněnou trasu rádi využijí, dodal.

Desetiletá smlouva na správu mýtného systému vyprší na konci letošního roku. Snahu najít nového provozovatele prostřednictvím otevřené soutěže ministerstvo vzdalo na konci loňského roku s tím, že řádný tendr již není možné stihnout.

Prostřednictvím mýtných bran se mýtné v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy. Za devět let provozu se na mýtném vybralo téměř 70 miliard korun, přičemž za loňský rok to bylo 9,7 miliardy korun.