Německé hospodářství jde stále nahoru, ale tempo jeho růstu během druhého čtvrtletí proti předchozím třem měsícům zvolnilo na 0,4 procenta proti předchozím 0,7 procenta. Ekonomové soudí, že za to může hlavně silný "protivítr" na zahraničních trzích, který na největší zemi EU vane hned z několika stran.

Pro Česko to není povzbudivá zpráva. Žádná ekonomika na světě není propojena s německou jako ta zdejší. Jak prostřednictvím obchodu, tak investičních toků.

Co by mohlo spolkovou republiku a následně i Česko hospodářsky oslabit? Předně je to brexit, který Němce velice rozladil. "Vnímám to jako ránu pod pás. Naše firmy se musí připravit na to, že ve spolupráci s klíčovým partnerem mohou nastat značné změny," upozorňuje Eric Schweitzer, prezident Německého sněmu průmyslových a obchodních komor.

32,2 procenta

činí podíl Německa na českém vývozu za letošní 1. pololetí, kdy přesáhl 652 miliard korun.

19,9 mld. eur

v podobě přímých investic dosud vložily německé firmy do české ekonomiky.

Komplikují se také vztahy Německa s Tureckem. V dohledu není hospodářské oživení v Rusku a Brazílii, kde je přítomnost německých firem výrazná. Nějaké silné růstové podněty nelze čekat ani v USA a Číně.

Český vývoz do Německa za uplynulých 10 let (2006−2015) stoupl skoro dvojnásobně. Bilionovou hranici přesáhl v roce 2014 a loni dále stoupl na 1,26 bilionu korun. Během letošního 1. pololetí přidal dalších 5,6 procenta, když přesáhl 652 miliard korun.

Německo sousedí s devíti státy. Jeho hranice s Českem je druhá nejdelší. I to je faktor napomáhající vzájemnému obchodu i rozvoji spolupráce mezi příhraničními městy a obcemi.

Česko je pro Německo druhý nejdůležitější trh ve střední a východní Evropě hned za Polskem.

Zboží vyrobené v tuzemsku se v Německu těší slušné pověsti. A není to jenom zásluhou Škody Auto, kterou tamní média charakterizují jako "perlu koncernu Volkswagen". Šéf české dcery VW Bernhard Maier má jednoduché vysvětlení. "Škodu pohání vynalézavost, a to už 121 let. Je to součást podnikové kultury," uvedl v nedávném rozhovoru pro list Handelsblatt.

Německé firmy do tuzemské ekonomiky v období 1993−2015 přímo investovaly 19,9 miliardy eur, uvádí Bundesbank. Česko-německá průmyslová a obchodní komora hodnotí podmínky na zdejším trhu jako velmi dobré. Ale dalšímu prohloubení spolupráce brání hlavně nedostatek kvalifikovaných lidí.

Problém představuje také nedostačující železniční spojení. Česko prosazuje, aby byla urychleně zahájena modernizace tahů Praha−Mnichov a Praha−Norimberk.

Jak Německo, tak Česko opírají své ekonomiky o vyspělý průmysl, hlavně strojírenství a výrobu motorových vozidel. V současné době mají také nejnižší míru nezaměstnanosti v Evropské unii − podle Eurostatu je lehce nad čtyřmi procenty.

Německo v květnu roku 2011 otevřelo svůj pracovní trh lidem z nových členských zemí EU. Jeho obavy, že bude zaplaveno levnou pracovní silou, se nenaplnily. V současné době v Německu pracuje přes 40 tisíc českých občanů.

jarvis_57bde038498e0b057fdc08cc.jpeg
Škodu Auto německá média charakterizují jako "perlu koncernu Volkswagen".
Foto: Škoda Auto