Až k soudu dotáhly České dráhy neobvyklý spor se státem. Nesouhlasí s pokutou 150 tisíc korun, kterou jim vyměřili finanční úředníci za porušení zákona o cenách.

Jde o bizarní příběh, který HN podrobně popsaly: železniční dopravce dostal sankci kvůli udání nespokojeného pasažéra. Tomu vadilo, že na každé zastávce, kde není pokladna, scházejí podrobné ceníky. Cestující se tak dopředu nemůže dozvědět, kolik ho bude cesta stát, a rozhodnout se, zda vlakem pojede.

Dráhy marně vysvětlovaly, že pokuta je nesmyslná a ceny lze dohledat na internetu. Kdo nemá chytrý telefon nebo je bez mobilního signálu, může se před jízdou zeptat na cenu průvodčího. Náprava by navíc mohla způsobit zvyšování jízdného. Pokud by měly dráhy na dvou tisících nástupišť bez pokladen umístit podrobné ceny, bylo by to drahé. Peníze by pak mohly chtít od cestujících nebo krajů a měst, jež si přepravu objednávají.

"Finanční úřad nevyslyšel naše argumenty, které jsme v odvolání předložili, a potvrdil pokutu," řekl mluvčí drah Radek Joklík.

Firmě tak zbývá poslední možnost: správní žaloba u soudu. České dráhy ji podaly koncem minulého týdne. Nevadí jim výše pokuty, jako spíš její zdůvodnění a především hrozba, že pokud požadované ceníky nevyvěsí, může sankce kdykoliv přijít znovu. Dráhy by ji tak mohly dostávat stále dokola. V každém samostatném případě může jít o milion korun.

Zda by finanční kontroloři dráhy trestali opakovaně, není jasné. Generální finanční ředitelství, spadající pod ministra financí Andreje Babiše (ANO), na to přímo neodpovědělo. Mluvčí úřadu Petra Petlachová však riziko dalších pokut připomněla. Dodala také, že by se sankce zvyšovala. "Opakované deliktní jednání by se jistě odrazilo na výši pokuty směrem nahoru," uvedla.

Podle exnáměstka ministra spravedlnosti Františka Korbela, který se v advokátní kanceláři Havel a Holásek specializuje na správní právo, by opakovaná sankce nemusela přijít do doby, než o žalobě rozhodne správní soud. "Ten může pokutu zrušit. Pak by musel rušit i všechny další sankce," řekl. Případ je podle něj sporný. Podle formálního výkladu práva má pravdu finanční úřad. "Zdravý rozum ale nabádá řešit věci kompromisem," dodává Korbel.

O smírné řešení se dráhy pokusí už v prosinci s příchodem nového jízdního řádu, kdy upraví přepravní podmínky. Výslovně napíší, že si cestující může v neobsazené stanici cenu jízdenky zjistit u vlakového doprovodu ještě před nástupem do vlaku. "To bylo možné i dříve, ale snažíme se předejít dohadům," řekl mluvčí drah Joklík.

Neobvyklá kauza zajímá i další státy Evropské unie, kde podrobné ceníky také scházejí. Podle Mezinárodního železničního přepravního výboru je rozhodnutí českých úředníků v rozporu s evropským právem, oficiální stanovisko však Brusel zatím nevydal.

Související