Film Rogue One: Star Wars Story o víkendu vyprodal severoamerické multiplexy a ve velkém do nich přitáhl fanoušky. Snímek ze ságy Hvězdné války, který dějově předchází Epizodě IV z roku 1977, zaznamenal druhý komerčně nejúspěšnější vstup do distribuce v prosincové historii a zároveň druhý nejúspěšnější debut letošního roku. Během víkendu v USA utržil masivních 155 milionů dolarů.

Celosvětově už má film na kontě 290,5 milionu dolarů, k čemuž přispěly tržby prakticky z každého většího filmového trhu s výjimkou Číny a Jižní Koreje.

Walt Disney Company, která roku 2012 koupila firmu Lucasfilm i s právy na značku Star Wars za 4 miliardy dolarů, se očekávání spojená s Rogue One snažila mírnit. Šéfové firmy zdůrazňovali, že jde o první snímek ze světa Star Wars, v němž nevystupuje ani jeden z klanu rytířů Jedi Skywalkerů. Film Rogue One je obecně temnější, připomíná spíš válečné drama.

Divákům to nevadilo. Film navíc do kin vstoupil v příznivý čas a podle všeho budou jeho tržby o Vánocích dál růst.

Disney již dříve avizoval, že chce v duchu Rogue One natočit dva další samostatné filmy ze světa Star Wars. Firma zatím představila jediný – půjde o snímek vyprávějící o mladém Hanu Solovi, jehož ztvární Alden Ehrenreich.

Většina konkurenčních studií se snímku Rogue One o víkendu vyhnula. Jedině firmy Warner Bros. a New Line do kin souběžně poslaly svou novinku nazvanou Collateral Beauty: Druhá šance.

Toto drama o truchlícím pracovníkovi reklamní agentury, jehož ztvárnil Will Smith, však odmítli kritici a snímek nakonec za víkend utržil jen 7 milionů dolarů. V tabulce návštěvnosti v USA je tak čtvrtý.

Will Smith měl sice v létě úspěch s filmem Sebevražedný oddíl, další jeho tituly Focus, Po zániku Země a Diagnóza: Šampión však v poslední době propadly. Výroba novinky Collateral Beauty: Druhá šance stála 36 milionů dolarů, na něž v roli koproducenta přispěla společnost Village Roadshow. Zatím film nejvíc oslovil ženy, které tvořily 59 procent diváků. 58 procent všech, kdo si na Collateral Beauty koupili vstupenku, bylo starších 35 let.

Šéf americké distribuce Warner Bros. Jeff Goldstein uznává, že snímku ublížily špatné recenze. Upozorňuje ale, že ve výstupních průzkumech společnosti CinemaScore titul obdržel nejvyšší možné hodnocení, což svědčí o tom, že diváci jsou spokojeni.

„Jsem zklamaný, ale filmu se daří u starších diváků. Doufáme, že přes Vánoce jich víc bude mít čas přijít do kina a Collateral Beauty objevit,“ řekl Goldstein.

Na druhém místě tabulky návštěvnosti kin v USA po víkendu skončila disneyovka Odvážná Vaiana: Legenda o konci světa. Utržila 11,7 milionu dolarů a v USA už má na kontě 161,9 milionu.

Třetí je Pařba o Vánocích od společnosti Paramount. O víkendu přidala 8,4 milionu dolarů, její celkové tržby v USA po dvou týdnech v biografech činí 31,5 milionu dolarů.

Pětici nejnavštěvovanějších víkendových snímků uzavírá film Fantastická zvířata a kde je najít. Tento nový přírůstek do ságy o Harrym Potterovi, v němž ovšem Harry Potter nevystupuje, utržil 5 milionů dolarů, v USA již od premiéry dohromady 207,7 milionu.

Muzikál La La Land, o němž se hovoří jako o největším favoritovi na Oscara, rozšířil distribuci z 5 biografů na 200 a má úspěch. Utržil 4 miliony dolarů, celkem tak má na kontě 5,3 milionu dolaru. Film, v němž Emma Stoneová a Ryan Gosling hrají dva losangeleské milence, natočila společnost Lionsgate.

Využít vysokého počtu nominací na filmové ceny Zlaté glóby a Screen Actors Guild Awards se podařilo též snímku nazvanému Místo u moře, za nímž stojí firmy Amazon a Roadside. Z 356 kin rozšířil distribuci do 1200 biografů a ke svým celkovým americkým tržbám ve výši 14 milionů dolarů přidal dalšího 4,2 milionu.

V limitované distribuci měl premiéru film Fences, který ve dvou biografech utržil 128 tisíc dolarů. Adaptaci divadelní hry již nežijícího amerického dramatika Augusta Wilsona pro firmu Paramount natočil Denzel Washington a sám ztvárnil hlavní roli vedle herečky Violy Davisové. Snímek měl rozpočet jen lehce přes 20 milionů dolarů.