Jednadvacetiletý čerstvý řidič, kterého nyní zná celé Polsko jako Sebastiana K., se stal nechtěným hrdinou dramatického politického zápasu, který už druhý rok pohlcuje celou zemi.

V pátek byl účastníkem nehody v Osvětimi, při níž auto s polskou premiérkou Beatou Szydlovou skončilo nabořené do stromu, premiérka a šéf její ochranky se zraněními v nemocnici a veřejnost zaskočená tím, že politici nynější vládní strany Právo a spravedlnost (PiS) tak často bourají.

Nebyla to totiž první nehoda vládních pancéřovaných limuzín. Velký zájem vzbudila před několika týdny havárie ministra obrany Antoni Macierewicze, který jel s vládní ochrankou a výstražnými světly z Varšavy na přednášku na katolickou univerzitu do Toruně, kde se ještě chlubil, jak rychle vzdálenost mezi oběma městy urazil. A také nebyla první, při níž příslušníci vládní ochranky BOR tak nějak podivně uklízejí stopy, aby bylo jasné, že vinu nese někdo jiný než oni.

Jejich verze hovoří o tom, že Sebastian K. zabočil doprostřed rychle jedoucí kolony, která ho předjížděla, bez světelných ukazatelů změny směru, a navíc že poslouchal hlasitou hudbu, takže nemohl slyšet sirény.

Verze těch, kteří vládě nevěří, ale mluví o tom, že auta v koloně nejela v předpisové vzdálenosti, ale že mezi prvním vozem a autem premiérky byla větší vzdálenost, takže řidič mohl nabýt dojmu, že už nikdo další nejede. A není také jasné, zda automobil premiérky měl zapnutá alespoň výstražná blikající světla (jak nakazují předpisy), když podle svědectví nebylo slyšet žádné sirény. "Pancéřované audi mělo mít za každých okolností zapnutá výstražná světla," tvrdí v listu Rzeczpospolita Wlodzimierz Krzywicki, mluvčí krakovské prokuratury, která nehodu vyšetřuje.

I samotný obhájce řidiče Wladyslaw Pocej připouští, že názory expertů na zapnutá modročervená světla vozidel uvnitř kolony jsou různé.

Chce proto, aby vláda dala k dispozici vyšetřovatelům všechna auta z kolony k prozkoumání.

Papalášismus nynější polské vládní ekipy je patrný velmi často a nehoda, kde se k vyšetřování vyjadřuje i ministr vnitra, je jedním z jeho vrcholů. Mladý nezkušený řidič nemusí být nutně bez viny, ale způsob, jakým s ním vláda zachází (například odmítnutí právníka při prvním výslechu), vzbudil sympatie "té druhé" poloviny Polska.

Už v úterý večer měl Sebastian K. k dispozici 25 tisíc zlotých (asi 160 000 korun) z veřejné crowdfundingové sbírky, kterou na jeho pomoc vyhlásil Rafal Biegun, Polák žijící ve Velké Británii, na webovém portálu Pomagam.pl. "To je můj protest proti vládě Práva a spravedlnosti," řekl Biegun listu Gazeta Wyborcza.

Biegun sbírku vyhlásil v pondělí v poledne a chtěl původně Sebastianovi přispět na koupi nového Fiatu Seicento, protože původní vůz nehodu "nepřežil".

Nyní to vypadá, že médii ostře sledovaný mladík bude moci zaplatit právníka a další výdaje, protože ojetý fiat podobný tomu, který Sebastian vlastnil, stojí mezi jedním a třemi tisíci zlotých.

A snaha členů ochranky zamést stopy, kdy například nechali odjet klíčové svědky nehody předtím, než je vyslechla policie, nebo fakt, že auto premiérky řídil náhradní řidič, který s tímto tipem vozu neměl zkušenosti, mohou mít své následky pro vládní stranu.

"O nehodu má veřejnost obrovský zájem, protože je to ten druh problému, kde si průměrný občan může sám zhodnotit fakta a udělat závěr," řekl Wojciech Szacki, analytik think-tanku Polityka Insight.

"Vládní straně proto hrozí velké riziko, že ji lidé obviní z arogance moci a znevažování úředních procedur, že je opozice bude obviňovat, že nemají pod kontrolou stát a že kolem nehody byl informační chaos, protože například nebylo dlouho jasné, jaká zranění premiérka utrpěla."

To vše může mít vliv na podporu strany, která v průzkumech sice atakuje rekordní podporu kolem čtyřiceti procent, ale je závislá na takzvaném měkkém elektorátu, tedy těch, kteří ji před rokem a půl volili především proto, že hledali alternativu vůči osm let vládnoucí Občanské platformě.

Klíčovou roli pak hrají takové detaily, jako jsou záznamy z kamer v okolních ulicích, z nichž je možné odhadnout vzdálenost mezi auty v koloně, nebo fakt, jaká byla v místě nehody středová čára.

Vládní stranou ovládaná veřejnoprávní televize TVP například ve své animaci rekonstruující nehodu ukázala, že na místě byla přerušovaná čára, zatímco ve skutečnosti byla plná.

Vyšetřování a soudní proces se Sebastianem K. tak kvůli svému politickému rozměru, který se slabá opozice bude pokoušet co nejvíc využít, bude přesahovat rozměry jedné nehody jednoho politika.

Klíčovým klackem, který PiS v předchozích letech použil na tehdejší vládu, byl chaos v přípravách letu prezidenta Lecha Kaczyńského v roce 2010 do ruského Smolensku. Let skončil tragédií, kterou PiS označuje za ruský atentát. Když bude nynější opozice schopna ukázat, že podobný chaos panuje i za vlády PiS, síla klacku zvaného "smolenský mýtus", který pomáhá udržovat pohromadě tvrdé volební jádro konzervativců a tluče všechny kolem, se značně otupí.