V roce 2000, kdy svět šílel z nového milénia a Linda Evangelista si už dávala od módního byznysu pauzu, Linda Vojtová vzala svět útokem. Jako první Češka v historii vyhrála světové finále nejprestižnější modelingové soutěže Elite Model Look v Ženevě, čímž odstartovala svou úspěšnou kariéru. Fakt, že v porotě zasedl mimo jiné slavný fotograf Peter Lindbergh, zahrál Lindě do karet. "Do soutěže mě přihlásil táta, všechno se odehrálo tak rychle, vůbec jsem si neuvědomovala, co vítězství v takové soutěži znamená, co to obnáší," vzpomíná na raketový start své kariéry.

Od svého vítězství se Linda nezastavila, do Prahy se vrací jen na pár dní. Vloni se objevila na skok na filmovém festivalu v Karlových Varech, na podzim přijela na česko-slovenské finále Elite Model Look, nafotila beauty story s Braněm Šimončíkem do Elle, objevila se i na jedné přehlídce na Mercedes-Benz Prague Fashion Weeku a v prosinci se vrátila, aby uspořádala koncert pro svého dědečka, skladatele Vadima Petrova. Aby toho nebylo málo, stihla v Česku v krátkém čase nafotit i  novou kampaň pro společnost Premium Fashion Brands. Tým redakce proč ne?! měl možnost zdokumentovat, jaká je světová topmodelka na  "place" i v zákulisí.

Z Lindy při práci čiší až neuvěřitelný klid. Zatímco pózovala před objektivem Matúše Tótha, všichni přítomní (a že jich bylo dost) z ní nemohli spustit oči. Dlouhé nohy, vlasy jako z reklamy na nejluxusnější šampon, sametová pleť bez jediné chybičky, modré oči, antický nos, dokonalé plné rty. A ten úsměv! O jejím vzhledu nelze mluvit jinak než v superlativech a to přitom vůbec nesnila o kariéře modelky. "Jako malá jsem chtěla být nejdřív letuškou a pak advokátkou po vzoru rodičů. O modelingu jsem vůbec nepřemýšlela, až do konce základní školy jsem byla spíš takové ošklivé kačátko."

Na vrcholu

V září uplyne 17 let od doby, kdy módní byznys objevil další českou supermodelku. Svět se od té doby změnil a o tom módním to platí dvojnásob. Zatímco na začátku milénia návrháři představovali jen dvě kolekce do roka, dnes vše sviští raketovou rychlostí. Platí to i pro kariéru modelek. Fakt, že se často dozvídají o práci pouhý den předem, není ničím výjimečný.

"Práce jako taková je v podstatě stejná jako kdysi. Jen jsem v sedmnácti mohla víc plánovat svůj čas a taky se nefotilo tolik fotek. Focení bývalo mnohem těžší. Fotilo se na film, dělaly se polaroidy, fotograf musel opravdu rozumět světlu a celé kompozici. Pak všichni přešli během pár měsíců na digitál," vzpomíná Linda. Při focení nové kampaně ale Linda s Matúšem nemuseli "nacvakat" tisíce různých fotek. V tom je rozdíl mezi modelkou a topmodelkou. Stačí pár póz, tři čtyři různé úhly a hotovo. Hned se může přejít na další "styling".

Jak se dělá kampaň

S Lindou jsme prožili jeden den v ateliéru Cash Only v pražské Libni, kde fotila novou kampaň pro společnost Premium Fashion Brands. Ta provozuje více než 30 butiků včetně Versace Jeans, Trussardi Jeans, Geoxu, prodejen Beltissimo, na Slovensku pak Weekend Max Mara a Pennyblack. Mezi jednotlivými "stylingy", kde střídala oblečení z jarních kolekcí Armani Jeans, Trussardi Jeans, Versace Jeans a doplňky Beltissimo, topmodelka stíhala rozhovory pro televizní štáby i zařizovat poslední detaily na koncert Pražské ornamenty, který již potřetí pořádala pro svého dědečka Vadima Petrova. Vše s naprostou lehkostí a úsměvem na tváři. Fakt, že se stala tváří české firmy, není v Lindině případě obvyklý. Těšit se můžeme na sérii fotek, na nichž se podílel hvězdný tým v čele s předním módním fotografem Matúšem Tóthem, stylistkou Milenou Zhuravlovou, make-up artistkou Hristinou Georgievskou a vlasovým stylistou Craigem Hughanem. Magazín proč ne?! přináší exkluzivní pohled do zákulisí vzniku celé kampaně.

Během své dlouhé kariéry Linda pracovala s řadou špičkových fotografů, ve svém portfoliu má obálky Vogue, Elle, Glamouru, Harper's Bazaaru, kampaně pro značky Dior, Victoria's Secret, La Perla, Benetton, Max Mara, Zadig & Voltaire, Diesel, Hugo Boss, Jimmy Choo, Revlon.

"Jedním z mých nejoblíbenějších fotografů je Miguel Reveriego, se kterým jsem fotila kampaň pro Wonderbra. Poprvé jsem s ním pracovala, ještě když byl asistentem Merta Alase a Marcuse Piggotta, to jsme dělali kampaň pro Armaniho. Nejvíc mě ale ovlivnilo focení Miss Sixty s Ellen von Unwerthovou, vybrala si mě z desítek neznámých modelek, které se o tuto práci ucházely. Pak následovala práce se Stevenem Meiselem, to mě vystřelilo na vrchol."

Zbývá vám ještě 40 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se