Když se osmnáctiletý Ahmed al-Dajní koncem minulého týdne s koňskou maskou na hlavě procházel davem mladých lidí, nikdo mu nevěnoval pozornost. V Saúdské Arábii, kde právě skončil první ročník festivalu komiksu a popkultury Comic-Con, však šlo o nezvyklý úkaz.

Jak píše agentura AFP, třídenní akce v odpočinkovém centru ve městě Džidda poblíž Rudého moře narušila stereotypní obraz islámského království. Festival animovaných filmů, popkultury, videoher a komiksu do Saúdské Arábie zavítal v rámci nové vládní iniciativy. Ta chce zemi, která jinak zakazuje alkohol, promítání filmů na veřejnosti či divadelní inscenace, otevřít dalším odvětvím zábavního průmyslu.

Muži a ženy, kteří nejsou příbuzní, se v Saúdské Arábii od sebe musí držet dál – restaurace dokonce mívají oddělené sekce pro nezadané muže. Také festival Comic-Con měl samostatné vchody pro muže a ženy. Uvnitř potemnělého sálu, kde hrála hlučná rocková hudba, už však ženy a muže nikdo neodděloval.

Při zahájení Comic-Conu podle agentury AFP fronta měřila přes 100 metrů. Někteří mladí muži přišli oblečení jako jejich oblíbené postavy z japonského anime, většina však dorazila v běžných západních šatech. Tradiční dlouhé obleky sahající až pod kolena bylo vidět zřídka.

„Tady jste svobodní, můžete tu být, kým chcete,“ řekl osmnáctiletý Ahmed al-Dajní. Koňskou masku si prý oblékl podle svého oblíbeného kanálu na YouTube.

Dvaadvacetiletý Rijad Ateja na Comic-Con přišel s oranžovými vlasy, jaké nosí jeho oblíbený hrdina Ičigo Kurosaki z japonského anime Bleach. „Pro lidi, kteří mají rádi cosplay, anime, komiksy a filmy, je to velká příležitost,“ řekl.

Ženy na Comic-Con takto oblečené přijít nemohly. Většina dorazila v tradičních dlouhých černých šatech a se zahalenými hlasy. Dívkám, které si chtěly vyzkoušet celý kostým, byl podle americké CNN vyhrazen zvláštní stan.

Například třiadvacetiletá Muada Abdul Azíz, která hlídala jeden ze stánků, si však přes dlouhé šaty a pokrývku hlavy nasadila vlněnou čepici ve tvaru medvědí hlavy. „Spousta lidí v Saúdské Arábii zbožňuje japonskou a korejskou kulturu,“ řekla žena, která ve stánku prodávala kresby inspirované japonským anime i předměty s arabským písmem. „Saúdská Arábie se teď otevírá,“ věří.

Festival Comic-Con začal v USA roku 1970 původně jako akce určená nadšencům, kteří si vyměňovali komiksy se superhrdiny. Od té doby se z Comic-Conu stala nadnárodní instituce, která se šíří po celém světě.

Také v saúdskoarabské Džiddě se na pódiu objevili lidé převlečení za hrdiny IronMana, Captaina Americu a další členy superhrdinského týmu Avengers.

Agentura AFP připomíná, že Comic-Con se v Džiddě neodehrál náhodou – toto druhé největší město v zemi má liberálnější pověst než metropole Rijád. Comic-Con tu zorganizovala saúdská vláda ve spolupráci s místní firmou Time Entertainment. Učinila tak v souladu s vládní koncepcí kulturních reforem zvanou Vize 2030, kterou prosazuje jedenatřicetiletý zástupce korunního prince Mohamed bin Salmán, jinak syn saúdskoarabského krále Salmána bin Abd al-Azíze.

Zástupce korunního prince chce podle agentury AFP využít potenciál mladistvých – více než polovina obyvatel země ještě nedosáhla 25 let.

Země, kde muslimští konzervativci tradičně vyjadřují nedůvěru západnímu zábavnímu průmyslu, přesto postupuje opatrně. Podle CNN bylo na Comic-Conu například zakázáno, aby se muž převlékal za ženu. Stejně tak se tu nesměly objevit texty odporující islámu.

Na Twitteru se mezi konzervativci v době festivalu ujal arabský hashtag označující Comic-Con za „uctívání ďábla“.

Ještě minulý měsíc saúdský velký muftí Abdal Azíz Šajch veřejně varoval před „nemravným“ navštěvováním biografů a koncertů. Devětadvacetiletý Ahmed Atea, který minulý týden přišel na Comic-Con, tvrdí, že s muftím patrně souhlasí 60 až 70 procent obyvatel.

Přesto i Atea na festival dorazil v japonském obleku s odhalenou hrudí, mečem a s make-upem na tváři, aby měl umělou jizvu jako jeho hrdina z japonské mangy Roronoa Zoro. „Jsem rád, že tu začínáme mít podobné akce,“ dodal.