Projekce čínského filmu zvaného Já nejsem Lotos Pchanová se v pondělí v pražském kině Evald zúčastnil autor knižní předlohy, spisovatel Liou Čen-jün.

Snímek byl natočen podle románu Manžela jsem nezabila, režíroval jej Feng Siao-kang, hlavní roli ztvárnila Fan Ping-ping.

Film vloni získal Zlatou mušli na mezinárodním filmovém festivalu v San Sebastianu a obdržel zvláštní cenu na festivalu v Torontu. Zatím nebylo určeno, zda se dostane do české distribuce.

"Kniha Manžela jsem nezabila byla přeložena do dvaceti evropských jazyků, procestoval jsem díky tomu řadu zemí. Film jsem viděl už mnohokrát, proto vás nechám v klidu se dívat a půjdu na pivo," rozesmál přítomné Liou Čen-jün.

Ten bude v úterý v pražské Literární kavárně knihkupectví Academia hostem besedy a následné autogramiády u příležitosti vydání knihy Manžela jsem nezabila.

Tento jeho zatím poslední román vyšel v Číně v roce 2013 a sklidil značný ohlas.

Hlavní postavou tragikomické satiry je žena jménem Lotos, vesničanka středního věku, která se bouří proti mašinerii státního aparátu.

Všechny její problémy začaly, když zjistila, že je podruhé těhotná, což vzhledem k platným zákonům souvisejícím s čínskou politikou jednoho dítěte znamenalo jisté potíže s úřady. Proto navrhla manželovi, aby se naoko rozvedli a nějaký čas po narození dítěte se znovu vzali.

Lotos ale nepočítala s tím, že se její muž mezitím ožení s mladší ženou. Pro Lotos tak začala dlouhá cesta a úsilí o zneplatnění rozvodu.

"Román Manžela jsem nezabila lze jistě interpretovat více způsoby, já v něm vidím hlavně boj člověka proti systému a byrokratickému aparátu, boj, který je ve své podstatě nekonečný. Hrdinka románu se pokouší o jednoduchou věc, jenže úmorný, mnohaletý spor nakonec promění hlavně ji samotnou. Jde o tragikomický příběh s prvky absurdního dramatu," uvedl ke knize Jindřich Jůzl, šéfredaktor nakladatelství Odeon. To román vloni vydalo v českém překladu Zuzany Li.

Liou Čen-jün patří mezi nejoblíbenější a komerčně nejúspěšnější čínské autory, je označován za předního představitele čínského neorealismu. Debutoval v roce 1987 románem Krámek v pagodě. Všechny jeho knihy svérázným humorem a nevšedním zobrazováním každodenního života vzbudily velký zájem čtenářů, mnohé z nich byly zfilmovány.

Spisovatel je nositelem například Mao Tunovy literární ceny za román z roku 2008 Vlídné slovo nad zlato.