Zdlouhavé hledání dokumentů na internetovém disku služby Gmail se má stát minulostí. Google, který za Gmailem stojí, nyní v Londýně představil novinky, které mají práci s jeho e-mailem urychlit. Společnost navíc ohlásila další nové služby založené zvláště na strojovém učení. Technologie, jež se sama dovede zdokonalovat, má vést k posílení firmy na miliardovém globálním trhu s internetovými servery-cloudy. 

Americký IT obr platí za světovou jedničku na poli internetové reklamy. Na globálním trhu s cloudy, kde by se podle analytické firmy Gartner mělo letos otočit přes 246 miliard dolarů, ovšem zaostává. Oboru dlouhodobě dominuje Amazon, který drží 37 procent trhu, druhý Microsoft má 28 procent, Google je až třetí s 16procentním podílem. To chce nyní společnost Sergeje Brina a Laryho Pagea změnit.

"Cloud je v současnosti tou největší věcí, co se děje v IT. My v tomto oboru hodláme uspět díky technologii strojového učení," říká evropský viceprezident Google Cloud Sébastien Marotte.

Počítač vám doporučí, na čem pracovat

Právě strojové učení je hlavním tahákem cloudových služeb společnosti. Google se může opřít o více jak miliardu uživatelů svého vyhledávače, jejichž pohyb na internetu průběžně sleduje. Na základě takových dat se pak jeho cloudové stroje, které firmám pronajímá, dokážou samy učit a rozeznávat chování jednotlivých lidí. Google se nyní rozhodl tuto technologii využít u služby Quick Access, která funguje na internetovém disku Gmailu a která má až dvojnásobně zrychlit práci s dokumenty.

Díky analýze chování jednotlivého uživatele Quick Access předvídá, jaký soubor si bude chtít konkrétní člověk na disku zrovna prohlédnout a otevření takového dokumentu mu sám nabídne. "Pokud třeba máte v kalendáři naplánovanou schůzku s kolegou, kde budete řešit prezentaci, co jste si připravovali, Quick Access vám nejspíš zobrazí právě takovou prezentaci. Na základě vašeho předchozího chování zjistí, že má tento dokument prioritu třeba před fotkami, které jste na disk vložili minulý týden," vysvětluje softwarový inženýr Googlu Sandeep Tata.

Google chce podobné zlepšováky založené na strojovém učení nabízet firmám v cloudu, kde si samy mohou nastavit, co budou chtít sledovat. "Naše firma díky této technologii automaticky vyhodnocuje e-maily klientů," uvádí Dan Nelson, IT manažer britského e-shopu Ocado. "Cloudový systém sám určí, která ze zpráv je urgentnější. Navíc dokáže z kontextu slov vycítit náladu daného zákazníka, čemuž pak přizpůsobujeme individuální nabídky zboží," vysvětluje Nelson, jehož firma je lídrem britského online trhu s potravinami. Přiznává přitom, že Ocado využívá také služeb konkurenčního Amazonu. "Amazon nám slouží na pokrytí potřeb výpočetního výkonu. Google je zase vhodný na speciální analýzy s využitím technologie strojového učení," míní IT manažer.

Oproti konkurentům Google uvádí, že své cloudové služby demokratizuje, aby se k nim mohly dostat i společnosti, které nemají dostatečné IT kapacity a přechodu na cloud se obávají. "Proto firmám nově nabídneme třeba velmi jednoduché vytváření vlastních aplikací v rámci systému G Suite, který je spojen s Gmailem. V tom bude nově možné zakládat sdílené pracovní disky pro týmy pracovníků, aby se urychlila jejich vzájemná spolupráce," vysvětluje Prabhakar Ravghavan, viceprezident oddělení aplikací v Google Cloud. Propojení kalendáře v Gmailu s konverzační aplikací Hangout navíc pracovním týmům dodá počítačového robota, který jim pomůže plánovat jejich schůzky.

Google firmy láká na ochranu dat

Vedle zmíněných novinek Google doufá, že nové firemní zákazníky z Evropské unie naláká také na ochranu jejich dat. Do roka v unijních státech včetně Česka začne platit přísnější ochrana osobních údajů (takzvané nařízení GDPR). Všechny společnosti musí podle nových pravidel zaručit, že svá data dostatečně zabezpečila. Jinak jim hrozí pokuty přesahující až půl miliardy korun. Cloudoví poskytovatelé v tom cítí příležitost, protože jejich servery jsou obecně považovány za bezpečné. Firmy, které jim svá data svěří, na ně přenesou zodpovědnost za jejich ochranu, čímž by se měly vyhnout vysokým pokutám při zjištění možných bezpečnostních incidentů.

"Všem cloudovým klientům garantujeme, že do spuštění nového nařízení budeme splňovat všechny jeho požadavky, mezi něž třeba patří anonymizace osobních údajů," uvádí technický ředitel Google Cloud Brian Stevens. Ten na londýnské konferenci předvedl, že systémy jeho firmy třeba dokážou na ofocené kopii pasu či občanky automaticky začernit všechny osobní údaje včetně podobizny majitele dokladu.

Přes všechny nové služby, které Google nyní představil, ovšem společnost za dvojicí cloudových konkurentů stále zaostává. A to především proto, že na rozdíl od Amazonu a Microsoftu nedokáže oslovit velké výrobní firmy a musí si zatím vystačit hlavně s obchodními společnostmi. Podle evropského viceprezidenta cloudové divize Marottea ale Googlu k více výrobním klientům pomůže německý IT kolos SAP, s nímž Američané nedávno uzavřeli spolupráci a jenž se soustřeďuje právě na velké výrobce. "Už nyní máme po celém světě přes tři miliony firemních zákazníků a jejich počet neustále roste," říká Marotte, který se nebojí ani dvojice silnějších cloudových protivníků.

"Amazon a Microsoft v tomto oboru postupně doháníme. Oni s cloudem začali před námi a udělali dobrou práci. My ale se strojovým učením přinášíme novou technologii a oproti nim rosteme rychleji," podotýká manažer.