Americké ministerstvo spravedlnosti hodlá podat civilní žalobu na italsko-americkou automobilku Fiat Chrysler Automobiles (FCA) kvůli nadměrným emisím naftových vozů. Podle agentury Reuters to v úterý oznámila Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA). Akcie automobilky zareagovaly na zprávu propadem o tři procenta.

USA automobilku obviňují, že do automobilů s dieselovými motory instalovala software, který umožnil obejít normy pro emise oxidů dusíku. Jde o vozy vyrobené v období 2014 až 2016, uvedl jeden ze zdrojů agentury.

Akcie automobilky v okamžité reakci na zprávu oslabily o tři procenta. Během dopoledne ale svou ztrátu zmírnily na 2,4 procenta a prodávaly se za 10,50 dolaru.

EPA v lednu obvinila společnost Fiat Chrysler z používání zmíněného softwaru u zhruba 104 tisíc naftových aut, konkrétně Jeepu Grand Cherokee a pick-upu Dodge Ram 1500. Software podle ní umožňuje motorům vydávat nižší emise při laboratorních testech než při standardní jízdě a třílitrové motory FCA emisemi oxidu dusíku mnohonásobně překračují federální normy. EPA upozornila, že automobilka by mohla dostat pokutu až 4,6 miliardy dolarů (téměř 110 miliard korun).

Automobilka v úterý vyjádřila nad rozhodnutím americké vlády zklamání, protože s EPA už řadu měsíců na vyřešení problému spolupracuje. FCA poukazuje na to, že na rozdíl od Volkswagenu neinstalovala do vozidel software s cílem podvádět.

"Společnost má v úmyslu se energicky bránit, zejména proti jakýmkoliv tvrzením, že se angažovala v jakémkoliv projektu záměrné instalace zařízení, která by umožnila podvádět v emisních testech," cituje z prohlášení firmy agentura Reuters. FCA stále doufá, že se jí podaří záležitost urovnat.

Skupina Fiat Chrysler čelí kvůli emisím problémům rovněž v Evropě. Na nesrovnalosti kolem emisí jejích naftových vozů již loni poukázalo Německo. Letos v březnu začala firmu kvůli emisím vyšetřovat francouzská prokuratura. Evropská komise v polovině května zahájila řízení s Itálií, protože země podle ní nereagovala na obvinění, že Fiat Chrysler podvádí při testování emisí svých vozů. Itálie by v důsledku tohoto řízení mohla skončit před soudem, upozornila agentura Reuters.

Automobilové emise se dostaly do centra pozornosti v září 2015, kdy německý Volkswagen v reakci na obvinění ze strany amerických úřadů přiznal, že do zhruba 11 milionů naftových aut po celém světě nainstaloval software umožňující manipulovat s testy emisí oxidů dusíku. Skandál se týká i zhruba 1,2 milionu vozů Škoda Auto.