Volkswagen Group se svým lokálním partnerem Sovac ve čtvrtek slavnostně otevřel novou továrnu na montáž nových aut značek Seat, Škoda a VW v alžírském Relizane. Pro českého výrobce jde o první místo v Africe, kde se auta jeho značky vyrábějí. Nově tak škodovky sjíždí z pásů už v patnácti továrnách na třech různých kontinentech.

Škoda zvýšila provozní zisk o 175 milionů eur. Mateřský Volkswagen těžil hlavně ze snížení nákladů a větších marží u nových modelů

V Relizane se nyní vyrábějí modely Seat Ibiza, Škoda Octavia, VW Golf a VW Caddy. Příští rok přibudou Škoda Fabia a VW Polo. Denní produkce se plánuje na 200 kusů. Škoda chce letos v továrně vyrobit 2100 vozů, všechny se budou prodávat výhradně na alžírském trhu.

Výroba v Alžírsku je spíše kompletací modulů v nízkém stupni rozloženosti. Škoda tento typ výroby označuje jako SKD (semi knocked-down) a praktikuje ho i ve svých továrnách na Ukrajině a v Kazachstánu. Existují ještě MKD (medium kocked-down - realizuje se v indickém Aurangábádu) a nejčastější CKD (completely knocked-down - ve všech ostatních výrobních závodech). SKD stupeň výroby znamená, že se do Alžírska budou z Mladé Boleslavi dovážet například kompletně smontované karoserie.

Nejvíce výrobních závodů produkujících vozy Škoda se aktuálně nachází v Asii - osm ve třech různých zemích. Pět v Číně, dva v Indii a jeden v Kazachstánu. V Evropě se škodovky produkují v Mladé Boleslavi a v Kvasinách, v ruských městech Kaluga a Nižnij Novgorod, na Ukrajině v Solomovu a v Bratislavě. Ještě v roce 1991 se přitom škodovky vyráběly pouze v Československu na území současného Česka.

Loni Škoda Auto celosvětově vyrobila 1,152 milionu nových aut. Byl to nejlepší výsledek v historii, který o 11,8 procenta překonal čísla z roku 2015. Objemově největším modelem se stala Octavia s více než 445 tisíci kusy následovaná Rapidem (více než 216 tisíc kusů), Fabií (více než 203 tisíc) a Superbem (téměř 149 tisíc).

Kdo chce dovážet, musí montovat v Alžírsku

V alžírském Relizane jde o společný závod většinového lokálního partnera Sovac a Volkswagen Group, který vznikl v bleskové době 200 dní jako odpověď na požadavky alžírské vlády vůči importérům nových aut.

Každý, kdo chce do Alžírska dovážet nové vozy, musí zároveň v zemi automobily montovat. Jinak bude omezen kvótami, které pro všechny dovozce činí pouze 50 tisíc aut ročně. "Nemusí jít nutně o výrobu aut, ale třeba i výstavbu závodu pro dodavatele dílů," upřesňuje Marko Ackermann, generální ředitel německo-alžírské obchodní komory.

Alžírský automobilový trh s novými vozy je druhý největší v Africe. Ještě v roce 2013 přesahoval půl milionu aut ročně, loni ale kvůli ekonomickým problémům a vládním restrikcím klesl na pouhých 77 tisíc kusů. Letos spadl po prvním pololetí o dalších 40 procent.

Přesto je po autech v Alžírsku vysoká poptávka ze strany obyvatel. Do země se totiž nesmějí ze zahraničí dovážet ojetiny, takže celkově zájem o automobily výrazně převyšuje nabídku na trhu.

Nejúspěšnější značkou na alžírském trhu je Renault následovaný Dacií, která patří pod jeho křídla. Renaulty a Dacie už se v Alžírsku vyrábějí. Volkswagenu patří v prvním pololetí pátá příčka a Škodě devátá. Loni v Alžírsku prodala tři tisíce vozů, nejvíce ze všech afrických zemí.