Giganty jako LG, Philips, Samsung, Sony, ale i stovky menších technologických firem se sešly v Berlíně na veletrhu IFA. Ukazují tu nové telefony, televize i pračky nebo chytré zubní kartáčky. Největší evropský veletrh spotřební elektroniky, který začal v pátek 1. září a potrvá do středy, má ale jiné hrdiny. Největší vliv na vystavované produkty mají firmy stojící "v pozadí" − typickým příkladem je Microsoft.

IFA je tradiční místo, kde se představují nové počítače pro obchodně nejdůležitější část roku. Letos je situace zajímavější díky tomu, že se Microsoft chystá přidat do Windows přímou podporu virtuální reality. Výrobci počítačů tak vedle nových tenkých notebooků s desetihodinovou výdrží na baterii ukazují také výkonné počítače a vlastní virtuální brýle. Vlastní variantu po Aceru ukázal Asus, Lenovo i Dell. Zajímavé je, že všechna tato zařízení mají stejnou technologii od Microsoftu.

Všudypřítomný je také Intel. Osmá generace procesorů Intel Core přinesla nejvýraznější změnu za poslední léta. V náročných aplikacích jsou nové procesory i o 40 procent rychlejší než ty loňské.

200 tisíc

návštěvníků by mělo podle organizátorů zavítat na letošní ročník veletrhu spotřební elektroniky IFA v Berlíně, který se koná od 1. do 6. září. Na rozdíl od amerického konkurenta CES (koná se vždy počátkem ledna v Las Vegas) je otevřen i pro veřejnost.

IFA je také místo, kde se poprvé ukazují tenké notebooky vybavené samostatnou grafickou kartou od Nvidie. Díky nim mají přenosné počítače až čtyřnásobný grafický výkon bez citelného vlivu na spotřebu. A díky tomu bude virtuální realita dostupná i na laptopech.

Ceny počítačů i přes nárůst výkonu nejspíše zamíří dolů. Alespoň lze pokles očekávat díky příznivému vývoji kurzu eura vůči dolaru, ve kterém se primárně uzavírají obchodní smlouvy − ceny v dolarech přitom výrobci, jako jsou Acer, Asus nebo Lenovo, nechávají na loňských úrovních nebo nabízejí i levnější varianty s hezčím designem a novými funkcemi, jako jsou čtečky otisků prstů.

IFA

◼ Veletrh spotřební elektroniky a domácích spotřebičů s téměř stoletou tradicí. První ročník se v Berlíně konal už v roce 1924.
◼ Letos na IFA (Internationale Funkausstellung Berlin) přijelo 1805 vystavujících firem. Nové produkty se ukazují na 160 tisících metrů čtverečních.
◼ Během loňského ročníku se na veletrhu uzavřely obchody v hodnotě 4,5 miliardy eur, letošní očekávání jsou ještě vyšší.

Největší změnu na berlínském veletrhu zaznamenají fanoušci mobilních telefonů. Samsung ani Huawei, dva největší výrobci mobilů s Androidem, v Berlíně nepředstavili nové telefony, a tak může vyniknout konkurence. Nejlépe se to podařilo LG s telefonem V30. Vizuálně i výbavou jde téměř o dvojče Galaxy S8 od Samsungu. LG poprvé do telefonu vložilo bezrámečkový OLED displej vlastní výroby a přidalo i fotoaparát s rekordní světelností objektivu.

Japonská firma Sony se pak stala prvním výrobcem, který ukázal telefon s novou verzí Androidu s označením 8.0 Oreo. Vedle klasické verze s 5" HDR obrazovkou nabídne i menší variantu Compact se stejným výkonem.

Mobily ovlivnily také další výrazný trend veletrhu − nová generace USB konektorů Type-C se stává standardem. V podstatě je těžké najít na berlínském výstavišti počítač, kterému by nový konektor chyběl. Kabely, které lze do zařízení zasunout z obou stran díky symetrickému designu, mají řadu výhod, lze je použít nejen k napájení, ale také k přenosu Ultra HD videa nebo rychlému kopírování dat. Nově používají k nabíjení USB Type-C konektor například i bezdrátová sluchátka firem Beyerdynamic nebo RHA.