Společnost Facebook se dohodla s americkým Kongresem na předání tří tisícovek inzerátů, které si v sociální síti objednali Rusové ve snaze ovlivnit loňské prezidentské volby v USA. Informace zveřejněné americkými médii potvrdil šéf internetového kolosu Mark Zuckerberg, podle něhož se bude firma snažit o transparentnější přístup k politické inzerci. Vliv Moskvy na volby vyšetřuje několik výborů amerického parlamentu a FBI.

Podle serveru Politico se Facebook ocitl pod tlakem kongresmanů, kteří po něm žádali poskytnutí inzerátů už delší dobu. Facebook o totéž žádal i Robert Mueller, zvláštní vyšetřovatel pověřený zkoumáním ruských zásahů do voleb.

Facebook dosud ukázal některé inzeráty jen soukromě některým americkým poslancům.

Zuckerberg prostřednictvím své sítě v reakci na zprávy oznámil, že jeho společnost "aktivně spolupracuje" s orgány vyšetřujícími kauzu a že pověřil svůj tým, aby poskytl 3000 inzerátů zadaných z falešných účtů spojených s Ruskem.

"Kongres má naši podporu v rozhodování, jak nejlépe využít tato data k informování veřejnosti, a očekáváme, že vláda zveřejní svá zjištění, až bude ukončeno vyšetřování," napsal Zuckerberg.

Dodal, že se firma bude snažit o to, aby byla politická reklama jednoznačněji rozpoznatelná, zároveň však upozornil, že se nepodaří zabránit zveřejňování veškerého nežádoucího obsahu, jakým jsou například ruské inzeráty.

"Neodhalíme všechny hned, ale můžeme ztížit snahu o ovlivňování (voleb)," uvedl zakladatel Facebooku.

Součástí dat, která podle dohody komunikační síť Kongresu poskytne, mají být i doprovodné a vysvětlující informace, napsal server Politico. Američtí politici si od spolupráce s Facebookem slibují, že prokáže nejen rozsah ruských snah ovlivnit volby, ale možná pomůže odhalit i osoby, které za těmito pokusy stojí.