Řada e-shopů i kamenných obchodů spouští na tzv. černý pátek výprodejové akce. Nákupní svátek odstartuje předvánoční nákupní sezonu. Podle obchodníků se prodeje v rámci Black Friday už vyrovnávají povánočním výprodejům. Řada prodejců letos tuto akci spustila v předstihu či rozšířila na více dnů. 

Podle marketingových odborníků ale v ČR atraktivita slevových nabídek pokulhává. Podle ředitele Marketingového institutu Tomáše Pouchy čeští obchodníci často využívají výprodeje na černý pátek, jen aby se zbavili neatraktivního zboží. Svou cenovou politikou, kdy spouštějí stále častěji stále více slevových akcí, si dlouhodobě kazí ceny i marže.  Black Friday a podobné akce obchodníkům zvyšují tržby, ale snižují zisk, říká Poucha.

Oděvní řetězec C&A v pátek nabídne slevu 20 procent na vše. Výprodeje v Expert Elektro potrvají od pátku do 6. prosince. Přitom se slevy letos poprvé promítnou do cen zboží nabízeného nejen na e-shopu, ale i v kamenných prodejnách řetězce.

Datart pro velký úspěch Black Friday akci prodloužil na celý týden – od pondělí do neděle. Slevy až 80 procent se týkají řady zboží od příslušenství, drobné elektroniky, smartphonů přes herní konzole a televize až po velké domácí spotřebiče.

Black Friday spouští poprvé v novém e-shopu řetězec Lidl, v nabídce jsou desítky produktů levnější až o třetinu. Z velkých řetězců se zapojí také Tesco. "Slevy na vybraný sortiment budou dosahovat až 50 procent, bude se jednat o vybranou dámskou či pánskou kosmetiku, dětské pleny, krmiva pro zvířata nebo šumivá vína. V nabídce budou ale i počítače, televize, tablety nebo pračky," uvedl mluvčí Václav Koukolíček.

Zapojí se i autosalony. Například Renault Praha Zličín nabízí v tomto týdnu slevu 5000 korun na ojeté vozy a plnou nádrž zdarma. Hyundai Centrum Praha nabídne v pátek a sobotu 30 aut, u kterých inzeruje nejlepší cenu v letošním roce, dále zdarma benzin až za 30 000 korun či zimní pneumatiky.

Obchodníci často slibují slevy v desítkách procent, realita ale může být jiná. Srovnávač cen Heureka.cz například spočítal, že průměrná cena při letošních lednových výprodejích v e-shopech dosahovala zhruba 19 procent. "I když obchodníci deklarují často slevy v řádech vyšších desítek procent, výsledné ceny se od těch dlouhodobě průměrných na internetu neliší," uvedl marketingový ředitel Heureka.cz Daniel Blažek. Výše slev a jejich prezentace tak může být v mnoha případech reklamním trikem.

Černý pátek loni na e-shopu Kasa.cz překonal povánoční tržby. "Obecně je období Black Friday obratově nejzajímavější akcí celého roku a pravidelně překonává minulá léta. Letos očekáváme meziroční nárůst tržeb o 20 procent oproti minulému černému pátku," řekla mluvčí Kasa.cz Andrea Čižmářová.

Černý pátek je třeba pro americké maloobchodníky obvykle nejrušnějším dnem v roce. Podle tržeb patří k největším nákupním dnům a zahajuje hlavní předvánoční nákupní sezonu. Označení "černý pátek" zřejmě vzniklo v 60. letech minulého století jako popis komplikací, jimž museli řidiči a policisté čelit kvůli výjimečně silné dopravě způsobené náporem nakupujících.