Somálsko, kriminalitaNámořní velmoci už mají dost pirátských výpadů. Rozhodly se uspořádat mítink, na kterém se pokusí najít řešení tohoto aktuálního problému. V Káhiře se tak sešli zástupci Egypta, Jordánska, Saudské Arábie, Súdánu a Jemenu.

Ti chtějí reagovat nejen na víkendovou akci novodobých pirátů, kteří unesli obří tanker s ropou, ale i na poslední ultimátům únosců. Piráti totiž ve čtvrtek uvedli, že tanker vydají za výkupné ve výši 25 miliónů dolarů.

Majitelé tankeru Sirius Star, kteří s piráti vyjednávají, se k takové částce staví s rozpaky.

Loď tak nadále kotví u somálských břehů, kde ji hlídá stráž. Na palubě je také drženo 25 členů  posádky.

"Výkupné nic nevyřeší"

Britský ministr zahraničí David Miliband  již prohlásil, že jeho země výkupné za dvojici Britů v posádce tankeru nezaplatí. Podle něj by to mohlo jen podnítit piráty k dalším akcím.

Ministr vidí řešení například v rozmístění vojenských plavidel NATO a pomocných lodí EU v Adenském zálivu.

Psali jsme

Příslušní činitelé nyní jednají o plánu na vyslání plavidel z desítky zemí. Ve vodách u somálského pobřeží hlídkují vojenská plavidla už osmi zemí, mezi nimi Ruska, Indie a Spojených států.

Generální tajemník NATO Jaap de Hoop Scheffer už na schůzce vyloučil, že by se aliance zapojila do pozemních operací proti pirátským základnám v oblasti.

Suez ztrácí zisky

Ve hře možných řešení je tak například zřízení monitorovacího centra, společné manévry loďstva arabských zemí a varovné systémy pro lodi, které plují Rudým mořem.

Zástupci zemí chtějí schůzkou dosáhnout koordinace akcí mezi rudomořskými zeměmi.

PŘEHLEDNĚ

Účastníci zdůraznili, že pirátství ohrožuje plavbu v Rudém moři a některé společnosti již dávají přednost jiným trasám, které nevedou přes Suezský průplav.

Jen ve čtvrtek oznámila například norská společnost Frontline, že změní trasu, aby se její lodě vyhnuly pirátům.

To se ovšem nehodí Egyptu, jehož ekonomika je závislá na zisku z poplatků za použití průplavu. Ty tvoří až třetí největší zdroj příjmů.