I bez černých skříněk, které leží kdesi v hlubinách Atlantiku, začínají vyšetřovatelé skládat střípky událostí, které předcházely pádu letadla Air France na trase Rio de Janeiro - Paříž do Atlantiku. Zdá se stále pravděpodobnější, že v letadle došlo k náhlé dekompresi.

Je poškozeno, nefunguje, dekomprese...

Podle informací vycházejících z Air France se pilot letadla naposledy ozval zprávou, že prolétá černými bouřkovými mraky nabitými elektřinou. O deset minut později pak letadlo vyslalo sérii automatických hlášení: byl vypnut autopilot, počítač zajišťující kontrolu letu se přepnul na záložní zdroj, zařízení s jehož pomocí se letadlo udržuje ve stabilní poloze, je poškozeno.

Za další tři minuty letadlo vyslalo další zprávy, které signalizovaly, že nefungují důležité systémy, které monitorují rychlost, výšku a směr.

A pak následovala série hlášení o výpadku proudu pro systémy, které mají na starost provoz hlavního palubního počítače a ovládání klapek na křídlech.

Poslední automatická zpráva, kterou o sobě letadlo dalo vědět, indikovala dekompresi neboli ztrátu tlaku v kabině.

Kardinální otázka: Proč se letadlo rozpadlo?

"To jasně vypadá jako případ letadla, které se rozpadlo na kusy. Jen nevíme, proč se tak stalo, ale vyšetřování to ukáže," komentoval to pro agenturu AP nejmenovaný expert z leteckého průmyslu.

Stejnou verzi potvrdil ve čtvrtek i generální ředitel Air France Pierre-Henry Gourgeon, který se na soukromé schůzce sešel s rodinami pozůstalých z letu Ria de Janeiro do Paříže.

Brazilské noviny, které tyto detaily o posledních zprávách z letadla přinesly a souhrn z nich uveřejnil britský server Mail Online, spekulují, že pokud dekomprese nastala ve výšce nad deset kilometrů, v níž stroj Air France letěl, pak všichni na palubě okamžitě ztratili vědomí a vše, co se dělo potom, již nemohli vnímat.