Nicolas Sarkozy vyslovil v televizním rozhovoru názor, že není ospravedlnitelné, aby Francouzi jezdili v autech domácích značek vyrobených v zahraničí. Francouzský prezident to řekl v interview, které se týkalo hospodářské krize a záchranných plánů vlády.

Jeho slova však nejspíš zůstanou jen v rovině politického výroku. PSA Peugeot Citroën, jehož vozy se vyrábějí také v Kolíně, a další automobilka Renault už dříve uvedly, že nehodlají stahovat výrobu ze zahraničí, i když přicházejí podobně jako další automobilky o zakázky. Obě značky řadu let expandují téměř výhradně v zahraničí.

Čtěte o situaci kolem aut v Česku

Němci začali kupovat fabie, škodovka rozjede výrobu 

Nový plán: Šrotovné může být 30 tisíc na auta do 400 tisíc korun 

Jen 44 % aut z Francie

Z vozidel značky Renault prodaných loni ve světě jich jen 44 procent bylo vyrobeno ve Francii, 30 procent ve zbytku Evropy a pětina mimo starý kontinent.

Dovoz aut do Francie už převýšil vývoz, což vytvořilo koncem loňského listopadu deficit 4,4 miliardy eur. Produkce aut francouzských automobilek ve Francii klesla za devět měsíců loňského roku o deset procent, zatímco ve světě stoupla o 1,8 procenta. Automobilový průmysl se podílí přímo na HDP Francie pouze 0,6 procenta, přičemž poměr zvyšuje činnost firem na tomto odvětví závislých.


VIDEO

K oživení trhu s automobily francouzská vláda již přispěla drobnými zásahy.

Kupující například získávají bonus ve výši 1000 eur, když odevzdají k likvidaci vozidlo stačí deseti let. Podle Chatela se tak v prosinci zvýšily objednávky aut například značky Citroën o 29 procent a Peugeot o 36 procent. Na 40 procent všech prodejů aut se nyní vztahuje k této výhodě. Největší zájem je však hlavně o nejmenší auta jako třeba Citroën C1 a Peugeot 107, která jsou vyráběna v Kolíně, tedy mimo Francii.