madrid-misto-nehody__192x128_.jpgŠpanělské úřady mají napilno s vyšetřováním středeční nehody španělského letadla společnosti Spanair mířícího na Kanárské ostrovy. Ačkoliv není jasné, jestli opožděný start letounu souvisí s pozdější katastrofou, potvrzuje se, že letadlo mělo před odletem technické potíže.

Jak informoval španělský server El País s odvoláním na vyjádření Spanair, stroj MD-82 měl před prvním pokusem o starat přehřátý nasávací ventil.

Mluvčí společnosti Javier Mendoza podle serveru potvrdil, že teplotní senzor ventilu v přední části letadla signalizoval přehřátí. Technici měli tento problém vyřešit vypnutím zařízení.

Poslední vývoj události

Firma zdůraznila, že přístroj tohoto typu nemusí před startem nevyhnutelně fungovat.

Fakta chybí

Vlastník havarovaného letadla Spanair ve čtvrtek dále uvedl, že se společnost odmítá vyjadřovat k možné příčině nehody.

Objevily se spekulace, že za stroj uvedený do provozu v roce 1993 měl potíže již dříve. Článek pokračuje pod infoboxem

Historie letadel typu MD-82
Firma Mc Donnell Douglas uvedla v roce 1977 na trh nový typ letadla DC-9 Super 80. Ten vycházel z DC-9 a měl nahradit ve flotilách dopravců právě tento typ. McDonnell Douglas zahájil sériovou výrobu typu po obdržení objednávky na 13 letadel od Austrian Airlines a 25 letadel od Swissairu.

Výrobce vyvinul několik variant, které se označovaly jako MD-81 až 88. Rozdíly většinou spočívaly v instalaci výkonnějších motorů, zvýšení maximální vzletové hmotnosti a kapacity nádrží a změnách v avionice. Pouze MD-87 má kratší trup a odlišuje se od ostatních verzí poněkud výrazněji.

Verze MD-82 má výkonnější motory, větší zásobu paliva a o 10 více sedadel pro cestující, může doletět do vzdálenosti až 4000 km. První let MD-82 se uskutečnil 8. ledna 1981 a na linky svého prvního uživatele Republic Airlines se dostal 5. srpna 1981.

V roce 1984 McDonnell Douglas uzavřel kontrakt se dvěma čínskými firmami a licenční výrobě 50 kusů MD-82 v Číně, protože letoun byl velmi populární na čínských vnitrostátních linkách.

V roce 1986 byla představena poslední modifikace řady MD-80 až MD-88. Po převzetí firmy McDonnel Douglas Boeingem nový vlastník zastavil výrobu MD-80 z důvodu konkurence s jeho B-737 v lednu 2000.



Podle španělských médií muselo minulou sobotu letadlo stejného typu nouzově přistát kvůli problémům s oběma motory. Zatím není jasné, zda šlo o tentýž letoun.

Další vyšetřování závisí mimo jiné na analýze dvou černých skříněk, které se našly v troskách shořeného stroje.

Podívejte se na video z leteckého neštěstí

Vedle prvních zmínkách o vyšetřování přišli ve čtvrtek další informace od záchranářů o obětech neštěstí. Na místě nehody byla nalezena poslední dvě těla, dítěte a dospělého člověk.

Hledání obětí v troskách tím skončilo.