Operace na záchranu obřího vraku lodi Costa Concordia, která loni ztroskotala poblíž toskánského ostrova Giglio, byla podle úřadů úspěšně dokončena, informovaly agentury AFP a Reuters.

Jeřáby vyzvedávaly vrak na hladinu již od pondělního rána. Náročná operace ale nabrala oproti plánu zpoždění a skončila až čtyři hodiny po pondělní půlnoci.

Loď je nyní ve vzpřímené poloze, podpíraná ale pod kýlem i podél něj. Za několik měsíců ji odvlečou a sešrotují.

Úspěch je, že se Costa Concordia nerozlomila a zůstala vcelku, takže z ní neunikly toxické látky. Právě kvůli nim nebylo možné loď rozřezat nebo rozmontovat na místě, což je levnější metoda.

Dalším důvodem, proč se loď vyzvedávala celá, je možnost, že v ní jsou ostatky dvou osob, které nehodu nepřežily a jež se nepodařilo najít.

Vyzvednutím vraku vrcholí více než rok trvající přípravné práce, které se rozběhly už krátce poté, co Costa Concordia se zhruba 4200 lidmi na palubě před 20 měsíci ztroskotala.

Podle agentury AP jde o nejsložitější a nejdražší záchranu potopené lodi v námořní historii.

Kolos z vody nejdříve táhla ocelová lana. Když se podařilo loď nadzvednout o 25 stupňů, do obřích kovových nádrží připevněných na boku nad hladinou se napustila voda. Tíha vody potom pomáhala dostat loď do svislé polohy. Teď stojí na umělém dně, které bylo předem připraveno.

 

"Byla to dokonalá operace," zhodnotil šéf technického týmu vlastníka plavidla Franco Porcellacchia.

Šéf civilní ochrany Franco Gabrielli dodal, že bok, který spočíval ve vodě, je těžce poškozen a bude potřebovat opravu. Velkou část práce tak podle něj ještě zbývá udělat.

Poškození kýlu detailně prozkoumá miniaturní ponorka opatřená kamerou. Podle snímků, které dodá, se vytvarují vzduchové komory, které se připevní k pravému boku. Pokud se to podaří, bude se postupně z komor na obou stranách vraku voda vypouštět a loď bude moci být odvlečena do hluboké vody. Odtud by pak mohla být odtažena k rozebrání a sešrotování. Zatím se počítá s tím, že to bude v létě příštího roku.

"Zbývá nám v příštích dnech zjistit mnoho věcí, abychom tento riskantní podnik mohli dokončit," řekl Porcellacchia. Starosta Giglia Sergio Ortelli prohlásil, že "operace neskončila, avšak podařilo se ukončit její důležitou část".

K havárii lodi došlo v noci 13. ledna 2012, kdy kvůli chybnému manévru plavidlo pod velením kapitána Franceska Schettina najelo na skálu poblíž toskánského ostrova a začalo nabírat vodu. Při nehodě zemřelo 32 lidí. Dvě těla se stále nacházejí uvnitř vraku.

Costa Concordia má hrubou tonáž asi 114 tisíc tun. Plavidlo dlouhé jako tři fotbalová hřiště do vzpřímené polohy zvedalo více než 50 navijáků s řetězy a lany. Vlastník luxusní výletní lodě, společnost Costa Cruises, odhaduje náklady na záchrannou operaci na nejméně 600 milionů eur (zhruba 15,5 miliardy korun).

Podívejte se na celodenní narovnávání Costy Concordie ve 30 vteřinách: