Německý ministr financí Wolfgang Schäuble by rád částečně privatizoval německé dálnice. Podle magazínu Spiegel chce založit společnost, která převezme výstavbu a správu dálniční sítě. Menšinový podíl by ve společnosti měly soukromé firmy, většinový by si ponechal stát. Schäubleho plán zatím ale naráží na odpor koaličních sociálních demokratů.
Plánovaná reforma počítá s tím, že by soukromé firmy v nové společnosti mohly získat podíl až 49,9 procenta. To by podle magazínu přišlo vhod především bankám a pojišťovnám, které usilují o lepší přístup k projektům na výstavbu infrastruktury a zároveň hledají možnosti, jak v období nízkých úrokových sazeb dlouhodobě uložit peníze.
Na prosazení změn, které by již v prosinci mohly jít do vlády, je třeba změnit článek 90 německé ústavy tak, aby do budoucna dálnice spravovala pouze spolková vláda. Dosud je spravuje spolu s jednotlivými spolkovými zeměmi.
Že by se návrh podařilo prosadit, je ale zatím nepravděpodobné. Proti částečné privatizaci se už totiž vyslovili koaliční sociální demokraté i opoziční strany Zelených a Levice.
V současnosti je to v Německu tak, že finance na stavbu dálnic poskytuje spolková vláda, za jejich plánování a stavbu jsou pak zodpovědné jednotlivé spolkové země. V polovině října se spolková vláda a země dohodly na tom, že by německé dálnice do budoucna financovala, plánovala i stavěla zvláštní společnost. Ne všichni však souhlasí s její částečnou privatizací.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist