Americké letectvo záležitost prošetřuje. Stroje nicméně nadále provozuje, byť přitom pečlivě sleduje piloty. Informovala o tom americká televizní stanice CBS.
Problém je podle ní natolik závažný, že se dva piloti rozhodli o něm mluvit s novináři, přestože to může ohrozit jejich kariéru. Jde o majora Jeremyho Gordona a kapitána Joshuu Wilsona, kteří na stíhačkách F-22 již odmítají létat. Oba zkušení piloti přitom letadlo označují za fenomenální stroj, který nemá konkurenci.
Wilson ale zároveň popisuje zvláštní potíže, které v jeho kokpitu zaznamenal loni v únoru při rutinním cvičebním letu. "Několikrát jsem se během letu musel opravdu hodně silně soustředit na zcela jednoduché úkoly. Jsme cvičeni tak, abychom v případě problémů zmáčkli nouzový přívod kyslíku a vrátili se zpátky na základnu. Když jsem to chtěl udělat, nemohl jsem ho najít. Nemohl jsem si vzpomenout, v jaké části letadla je," uvedl pilot.
F-22 Raptor - Air Superiority Stealth Fighter
Opakované případy potíží
Podle amerického letectva tak silná dezorientace v letadle odpovídá hypoxii, tedy nedostatku kyslíku. Piloti kvůli ní při výcviku mívají problém rozpoznávat byť i jen třeba hrací kartu. Podobné potíže jako Wilson přitom zaznamenali i další piloti strojů F-22. Navíc se po cvičebních letech potýkají se zvláštním kašlem a nevolností.
Francie vyfoukla Britům obří zakázku v Indii. Dodá jí 126 stíhaček - čtěte ZDE
Mají nad Českem dál létat Gripeny, nebo si je kvůli krizi nemůžeme dovolit? Nečas váhá - čtěte ZDE
Letectvo již před rokem přistoupilo k radikálnímu kroku a přikázalo celé letce těchto stíhaček zůstat na zemi. Následné šetření ukázalo, že v předchozích třech letech se vyskytlo 14 případů potíží pilotů, což je podle vědců "neobvykle vysoká a nepřijatelná hodnota". Letectvo stále zkoumá, zda je na vině systém pro přívod kyslíku do kabiny. Stíhačky se ale mezitím loni v září vrátily do vzduchu.