Americké letectvo záležitost prošetřuje. Stroje nicméně nadále provozuje, byť přitom pečlivě sleduje piloty. Informovala o tom americká televizní stanice CBS.

Problém je podle ní natolik závažný, že se dva piloti rozhodli o něm mluvit s novináři, přestože to může ohrozit jejich kariéru. Jde o majora Jeremyho Gordona a kapitána Joshuu Wilsona, kteří na stíhačkách F-22 již odmítají létat. Oba zkušení piloti přitom letadlo označují za fenomenální stroj, který nemá konkurenci.

Wilson ale zároveň popisuje zvláštní potíže, které v jeho kokpitu zaznamenal loni v únoru při rutinním cvičebním letu. "Několikrát jsem se během letu musel opravdu hodně silně soustředit na zcela jednoduché úkoly. Jsme cvičeni tak, abychom v případě problémů zmáčkli nouzový přívod kyslíku a vrátili se zpátky na základnu. Když jsem to chtěl udělat, nemohl jsem ho najít. Nemohl jsem si vzpomenout, v jaké části letadla je," uvedl pilot.

F-22 Raptor - Air Superiority Stealth Fighter

Opakované případy potíží

Podle amerického letectva tak silná dezorientace v letadle odpovídá hypoxii, tedy nedostatku kyslíku. Piloti kvůli ní při výcviku mívají problém rozpoznávat byť i jen třeba hrací kartu. Podobné potíže jako Wilson přitom zaznamenali i další piloti strojů F-22. Navíc se po cvičebních letech potýkají se zvláštním kašlem a nevolností.

"Máme proto teď dvě teorie. Podle jedné nedostáváme kyslík v potřebném množství anebo kvalitě. Anebo jde o kontaminaci. Buď tedy nemáme k dispozici to, co potřebujeme, anebo jde o otravu," podotkl Wilson.

Letectvo již před rokem přistoupilo k radikálnímu kroku a přikázalo celé letce těchto stíhaček zůstat na zemi. Následné šetření ukázalo, že v předchozích třech letech se vyskytlo 14 případů potíží pilotů, což je podle vědců "neobvykle vysoká a nepřijatelná hodnota". Letectvo stále zkoumá, zda je na vině systém pro přívod kyslíku do kabiny. Stíhačky se ale mezitím loni v září vrátily do vzduchu.

F-22 Raptor - Air Superiority Stealth Fighter