Experimentální stroj, jenž má být přechodem mezi letadly a raketami, se z křídla bombardéru B-52, který jej nesl na cestě z Edwardsovy letecké základny v Kalifornii, spustil mezi 19:00 a 20:00 SELČ. Letoun začal svou samostatnou cestu nedaleko kalifornského pobřeží, severozápadně od Los Angeles. Pak měl směřovat na sever nad Tichým oceánem v koridoru určeném pro testovací lety.

Při testu ale nastaly krátce po spuštění z bombardéru podle agentury AP problémy se směrovým stabilizátorem. Letoun pak nemohl naplno spustit svůj motor a armáda o něj přišla. Podle agentury Reuters se Waverider rozlomil.

Hypersonická střela

Američané považují výzkum takzvaných hypersonických letounů za klíčový pro vývoj nových střel či vojenských, ale i civilních letadel. Nové technologie například mohou zkrátit dobu nutnou pro zasažení cíle. Když se třeba v roce 1998 pokusily Spojené státy zlikvidovat šéfa sítě Al-Káida Usámu bin Ládina střelou s plochou dráhou letu odpálenou z lodě v Arabském moři, trvalo 80 minut, než doletěla do Afghánistánu. Hypersonická střela by stejnou vzdálenost zvládla za 12 minut.

Podívejte se, co by měl umět stroj X-51A WaveRider

X-51A WaveRider hypersonic scramjet testbed

O hypersonických letech se mluví v případě, že rychlost letadla dosáhne alespoň pětinásobku rychlosti zvuku, tedy Machova čísla pět. Letoun X-51A Waverider při pokusu v květnu 2010 dosáhl šestinásobku rychlosti zvuku, tedy zhruba 7000 kilometrů za hodinu. Letěl jí větší část celkem dvousetsekundového letu.

 

X-51A WaveRider hypersonic scramjet testbed