Více než čtyři miliardy dolarů. To jsou odhadované náklady na vybudování dopravního terminálu v bezprostřední blízkosti nového Světového obchodního centra (WTC). Přípravné práce na tomto projektu byly zahájeny již v roce 2004, přičemž dodnes není tento terminál v provozu. Cestující zatím mohou využívat jen dočasnou železniční zastávku.

Náklady na vybudování železničního uzlu převýšily rozpočet na výstavbu samotného WTC, nejvyšší budovy Spojených států amerických. Podle původního projektu přitom měly být přibližně poloviční. Jen administrativní náklady, tedy náklady na management stavby, stavební dozor, kontroly, monitoring a přípravu potřebné dokumentace aktuálně přesahují částku 655 milionů dolarů.

Příčinou nepřiměřeně vysokých nákladů je zřejmě exotické a drahé řešení pocházející z architektonické kanceláře Santiaga Calatravy a technologická náročnost stavby spolu s nekompetentností a nerealistickým očekáváním politiků. V celkových nákladech jsou však započítány i náklady na obnovu škod způsobených hurikánem Sandy v roce 2012.

Podle článku, který zveřejnil americký deník The New York Times, je projekt přehlídkou špatných politických rozhodnutí a absolutní neschopnosti. Zároveň je ukázkou toho, jak by projekt řízený městem neměl po deseti letech od zahájení výstavby vypadat.

Ačkoliv se pravděpodobně podaří naplnit záměr investora vytvořit z dolního Manhattanu prosperující a živou oblast s dostatečnou dopravní infrastrukturou, která obslouží až 160 tisíc cestujících, oproti současným 46 tisícům, zůstane zde i pachuť značných vícenákladů a několikaletého zpoždění.

Oproti původnímu projektu též došlo k výrazným změnám a řada detailů neodpovídá vizualizacím, které jej pomohly prosadit. Naplnění těchto detailů by si totiž vyžádalo další náklady.

Samotný železniční uzel, či spíše jeho "okřídlený" pavilon označovaný jako Oculus, bude po svém dokončení, které je očekáváno v průběhu roku 2015, zřejmě spíše exkluzivním nákupním centrem než dopravním terminálem.