Internetový gigant Facebook v prvním čtvrtletí letošního roku celosvětově zrušil řadu falešných uživatelských účtů a celkem osm koordinovaných sítí s původem například v Severní Makedonii, Kosovu či Rusku. Společnost o tom informovala Evropskou komisi v pravidelné zprávě shrnující, jak dosud postupovala v boji s dezinformacemi na své internetové platformě.

O svém přístupu k problému, který v unii nabývá na důležitosti měsíc před volbami do Evropského parlamentu, informují také Twitter a Google. Velké internetové platformy loni v říjnu přistoupily k dobrovolnému kodexu, který má v Evropě zajistit v první řadě transparentnost digitálních volebních kampaní.

Politická reklama na sítích a platformách provozovaných velkými firmami by například měla být jasným způsobem rozpoznatelná a neměla by být zavádějící - například ohledně toho, kdo reklamní sdělení zaplatil. Společnosti mají také mít jasně dané a srozumitelné postupy k identifikaci a rušení falešných účtů, často využívaných k šíření dezinformací či takzvaných "fake news".

Postup velkých internetových firem v úterý  uvítali ve společném prohlášení komisaři pro bezpečnostní unii Julian King, místopředseda komise pro digitální jednotný trh Andrus Ansip, komisařka pro digitální hospodářství Marija Gabrielová a také komisařka pro spravedlnost Věra Jourová.

Zdůraznili ale také, že jsou nutná další technická zlepšení a také to, aby firmy umožnily sdílení své metodologie a informací o falešných účtech. Umožnilo by to expertům třetích stran a výzkumníkům, aby mohli situaci nezávisle posoudit. Je podle nich zároveň politováníhodné, že Google a Twitter ještě neoznámily posun okolo transparentnosti reklam týkajících se konkrétních problémů, které mohou být významnou součástí předvolebních diskusí.

Bezpečnostní šéf Facebooku Nathaniel Gleicher na konci března uváděl, že společnost v rámci zásahu proti sítím "koordinovaného neautentického chování" souvisejícím s Ruskem, Kosovem, Severní Makedonií a Íránem odstranila celkem 2632 stránek, skupin a uživatelských účtů. "Mezi skupinami těchto aktivit jsme nenašli vazby, ale používaly podobnou taktiku vytváření sítí uživatelských účtů se zavádějícími údaji ohledně toho, o koho jde a co dělají," uvedl v prohlášení.

Okolo tisícovky stránek, skupin a účtů mělo spojení s Ruskou federací, na jejíž aktivity v souvislosti s pokusy ovlivnit volby upozorňují opakovaně západní země i instituce EU. Stránky sledovalo přibližně 50 tisíc uživatelů, do skupin se zapojilo okolo 1,7 milionu účtů. Podle Gleichera většina těchto ruských aktivit v zásadě publikovala spam, tedy nevyžádaná obchodní sdělení.

"Malý počet z nich se věnoval novinkám z Ukrajiny a politiky, včetně pokračujícího konfliktu na východě země, místní a regionální politice, ukrajinskému patriotismu, uprchlickým otázkám, ukrajinské armádě, situaci na Krymu a korupci," uvedl Facebook. O víkendu skončilo na Ukrajině druhé kolo prezidentských voleb.