Americký výrobce letadel Boeing zveřejnil stovky interních zpráv, které obsahují tvrdou kritiku vývoje modelu 737 Max. Tato letadla byla loni po dvou smrtelných haváriích odstavena v celém světě z provozu. V dokumentech se zaměstnanci také například chlubí tím, jak tlačili na regulátory, aby schválili, že piloti nemusí absolvovat výcvik na simulátoru.

Dokument, který má více než 100 stran, podrobně popisuje komunikaci zaměstnanců Boeingu z let 2017 a 2018. Některé zprávy však pochází i z roku 2013.

"Toto letadlo navrhli klauni, kteří jsou sami pod dohledem opic," uvedl ve zprávě z roku 2016 určené kolegům jeden z firemních pilotů. Firma už poskytla dokumenty zákonodárcům i lidem z amerického Federálního úřadu pro letectví (FAA), kteří vyšetřují okolnosti vývoje letadla i proces, při kterém byla těmto strojům udělena způsobilost k letu.

Jeden ze zaměstnanců se například chlubí tím, jak přiměl indického regulátora, "aby se cítil hloupě, když se snaží vyžadovat další požadavky na školení". "Právě jsem jako Jedi oklamal tyhle hlupáky. Měl bych dostat 1000 dolarů pokaždé, když provádím tyhle hovory. Šetřím téhle společnosti obrovské množství dolarů," cituje jeho komentář ze zprávy agentura Bloomberg.

Další ze zaměstnanců pak vyjádřil pochyby o bezpečnosti, když se svého kolegy ptal, zda by svoji rodinu pustil do letadla Max, které bylo ozkoušené na simulátoru. "Já ne," dodává.

Zveřejněné zprávy podle CNN také ukazují, že někteří zaměstnanci byli znepokojeni tím, co mají v rámci schvalovacího procesu letadla říct FAA.

Zveřejněné zprávy by mohly ohrozit snahy Boeingu získat zpět důvěru veřejnosti v letadla 737 Max. "Tyto nově zveřejněné e-maily jsou neuvěřitelně kritické," řekl podle agentury Bloomberg demokratický poslanec Peter DeFazio, který předsedá výboru, jenž vyšetřuje Boeing i stroje Max. Podle něj e-maily vykreslují hluboce znepokojivý obraz toho, kam až byl Boeing zřejmě ochoten jít, aby se vyhnul kontrole ze strany regulačních orgánů, letových posádek i veřejnosti, i když jeho vlastní zaměstnanci interně bili na poplach, dodal DeFazio.

"Litujeme obsahu těchto zpráv a omlouváme se FAA, Kongresu, našim zákazníkům i cestujícím," uvedl ve svém vyjádření ke zveřejněné komunikaci Boeing. "Jako společnost jsme provedli významné změny, abychom zlepšili naše bezpečnostní procesy, organizaci a kulturu."

"Tato komunikace obsahuje provokativní jazyk a v některých případech vyvolává otázky týkající se interakce Boeingu s FAA v souvislosti s kvalifikačním procesem simulátoru," dodala společnost.

Jedním z hlavních důvodů podporujících prodej tohoto letounu bylo to, že piloti s certifikací na dřívější generaci letadla 737 potřebovali pouze krátký počítačový kurz, aby mohli létat s modelem Max. Toto ujištění pomohlo učinit z modelu Max nejprodávanější letadlo Boeingu.

Firemní zprávy odhalují tlak na zaměstnance i zákazníky, aby nepodstupovali další školení. Jeden z e-mailů hlavního technického pilota ukazuje, jak zásadní bylo pro společnost to, že trénink pilotů na simulátoru nebude třeba. "Chci zdůraznit důležitost toho, že pro přechod na Max nebude vyžadován žádný typ výcviku na simulátoru," napsal podle CNN v březnu 2017 zaměstnancům.

Zprávy ukazují také na technické závady, se kterými měly problémy simulátory letadel Max, když stroj zahájil v polovině roku 2017 komerční lety. Boeing uvedl, že všechny případné bezpečnostní nedostatky zjištěné v dokumentech byly vyřešeny. Dodal, že komunikace neodráží to, jaká firma ve skutečnosti je a musí být. Zjištěná komunikace je ale podle Boeingu zcela nepřijatelná.

Úřad FAA uvedl, že tyto zprávy nevyvolávají nové bezpečnostní obavy, i když tón a obsah některých vyjádření v dokumentech je neuspokojivý.

Letadla 737 Max byla po celém světě odstavena z provozu loni v březnu. Důvodem byly dvě tragické nehody, při kterých přišlo o život celkem 346 lidí.